Sladké, šťavnaté a zdravé: Slivky vylepšia náladu aj postavu

Sladké, šťavnaté a zdravé: Slivky vylepšia náladu aj postavu

Nabijú vás energiou, napravia trávenie, vyhladia vrásky a výborne sa s nimi chudne.

Slivky sa vždy považovali za chutné, ale z medicínskeho hľadiska iba za priemerné ovocie, užitočné nanajvýš pri zápche. Výskumy však tvrdia opak. Obyčajné slivky majú dokonca väčšiu antioxidačnú silu ako vychýrené čučoriedky.

Na regeneráciu
Sladké zrelé slivky nie sú kalorickejšie ako iné ovocie, ich energetická hodnota je 189 kJ/100 g, podiel cukrov okolo 10 gramov. Nemajú veľa vitamínu C, no obsahom vitamínov skupiny B by mohli konkurovať tabletkám B-komplexu. Biotín (vitamín B7) zregeneruje vlasy a pokožku, ktoré poškodilo horúce letné slnko. Už 200 gramov čerstvého ovocia pokryje dennú potrebu vitamínu K, ktorý spomaľuje starnutie, chráni pred osteoporózou a stará sa o správnu zrážavosť krvi.

Pre zdravie i krásu
Slivky sú vynikajúci zdroj minerálnych látok a stopových prvkov. Dodajú draslík, ktorý je dôležitý pre srdce, nervy a svaly, fosfor a vápnik pre zuby a kosti, železo pre krv a bunky, horčík pre mozog, svaly a metabolizmus, meď a mangán pre krvotvorbu a ako bonus trocha síry a zinku. Meď je nevyhnutná aj pre tvorbu kolagénu a elastínu, vďaka ktorým je pokožka pružná a pevná. V slivkách sa nachádza aj ohromné množstvo antioxidantov, najmä fenoly a betakarotén, ktoré chránia bunky pred oxidačným stresom a posilňujú imunitu.

Modrá terapia
Ak vám s končiacim sa letom klesá dobrá nálada, nedopujte sa sladkosťami, ale slivkami. Pri nepohode mozgu chýba sérotonín, ktorý ovplyvňuje emócie, pamäť, bolesť, spánok i apetít. Najrýchlejšie ho doplníte, keď zjete niečo sladké, ale ide to aj bez zbytočných kalórií – potravinami, ktoré podporujú jeho tvorbu. Na výrobu sérotonínu mozog využíva aminokyselinu tryptofán. Medzi jeho výborné zdroje patria okrem banánov slivky. Tryptofán účinne pomáha pri nespavosti, upokojuje, potláča chuť do jedla a je osožný aj pre srdce.

Opatrne!
Sušené slivky obsahujú vyššie množstvo šťaveľanov – solí kyseliny šťaveľovej, ktorým sa treba vyhýbať pri niektorých ochoreniach, napríklad pri náchylnosti na obličkové kamene. Šťaveľany zhoršujú vstrebávanie vápnika, preto ich nejedzte spolu s potravinami a výživovými doplnkami obsahujúcimi tento minerál.

Škaredé, ale bohaté
V sušených slivkách je všetko koncentrované, aj liečivé účinky. V 100 g sušených sliviek sa nachádza 732 mg draslíka, ktorý pomáha udržiavať krvný tlak v norme, a 7 g vlákniny, ktorá zlepšuje peristaltiku čriev a vyprázdňovanie. Rozpustná vláknina pomáha znižovať cholesterol a zároveň prispieva k zdravej črevnej mikroflóre. Na sušených slivkách môžete maškrtiť aj pri chudnutí, pretože vyrovnávajú hladinu cukru v krvi a zvyšujú pocit sýtosti. Navyše, chránia pred zápalom ďasien, zubným kazom aj nepríjemným povlakom.

Autor: jb
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa