Vegetariánstvo v detskom veku. Aký je názor odborníka?

Pediatrická poradňa02.12.2009
Vegetariánstvo v detskom veku. Aký je názor odborníka?

Dobrý deň. Chcela by som Vás poprosiť o radu. Moja najstaršia 13-ročná dcéra už asi rok úplne odmieta akékoľvek mäso. Nezje ani ryby.

Najprv začala len s tým, že jej mäso nechutí, postupne začala odmietať aj ryby či hydinu. Nepomohlo nič, skúsila som všetko, počnúc vysvetľovaním až po prísne napomínania. Prestala som jej dávať mäso po tom, čo ho po požití takmer vyvrátila. Tento rok som ju odhlásila z obedov v škole, nakoľko tam nič nezjedla, keďže 4-krát do týždňa mali mäso.

V súčasnosti jej varím sójové mäso, ktoré má veľmi rada, strukoviny, je celozrnné a mliečne výrobky, ovocie a zeleninu. Napriek tomu sa obávam, že by jej mohlo niečo chýbať. Nemám nič proti tomu, aby bola vegetariánka, ale v dospelosti, no ona si to nechce dať vysvetliť.

Pediatrička tvrdí, že je to iba výmysel, a že ju mám nechať vyhladovať, s čím ja nesúhlasím.

Meria 170 cm a váži 54 kg.

Rada by som vedela váš názor na vegetariánstvo v detskom veku. Ďakujem.

Andrea, Poprad

Milá pani Andrea,

Asi vás nepoteším, ale môj osobný názor je taký, že som razantne proti vegetariánstvu.

A to hlavne v detskom veku, keď sa organizmus vyvíja a rastie, aj keď by sa dalo povedať, že vaša dcéra má svoje najdôležitejšie fázy rastu už za sebou, takže to nie je až také nebezpečné.

Mäso obsahuje bielkoviny, a ich najmenšie zložky sú aminokyseliny. Niektoré aminokyseliny sú esenciálne, čo znamená, že si ich organizmus nevie vytvoriť sám, a teda musí ich prijať v potrave. Ešte horšia alternatíva vegetariánstva je vegánstvo, kedy sú odmietané akékoľvek potraviny živočíšneho pôvodu - mäso, mlieko, syry, vajcia.

Vegetariánom teda hrozí riziko chýbania esenciálnych aminokyselín. Existujú však aj názory, že správnou kombináciou všetkých rastlinných zdrojov bielkovín, mlieka, mliečnych výrobkov a vajec sa dá dosiahnuť primeraný prísun esenciálnych aminokyselín.

Nepíšete, či vaša dcéra rázne odmieta aj šunku, alebo iné mäsové výrobky...

Ďalším rizikom vegetariánstva je chýbanie dôležitých prvkov ako vápnik, ale hlavne železo, ktoré sa z rastlinnej potravy vstrebáva iba veľmi ťažko. Nedostatok železa môže spôsobiť vážnu anémiu.

Vegetariánom môže chýbať aj vitamín B 12, ktorý sa nachádza takmer výlučne v živočíšnej potrave.

Názory lekárov sú však rôzne, diskusií na túto tému prebieha veľa, teda aj vy si môžete vybrať.

Čo to však pre vás znamená prakticky?

Predpokladám, že nasilu teraz u vašej dcéry asi veľa nedosiahnete. Môžete to však skúšať... a ak sa vám nepodarí prehovoriť ju na príjem mäsa, potom sa musíte snažiť pripravovať jej čo najlepšiu a najvyváženejšiu potravu zo surovín, ktoré zje. Nezabudnite na vajíčka.

Alebo siahnite po stravovacích či vitamínových doplnkoch.

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Ďalšie otázky

Poradňa