Ako upraviť hladinu cholesterolu

Poradňa zdravej výživy30.10.2009
Ako upraviť hladinu cholesterolu
Dobrý deň, pri nedávnom odbere krvi som mala zvýšenú hladinu cholesterolu (5,8). Som zdravá, mám 28 rokov, BMI 19. Zaujíma ma, či je to záväzné zvýšenie a ktoré potraviny by som mala celkom vynechať, aby sa hladina cholesterolu upravila. Ďakujem. Zuzana

Zuzana, Praha

Pokiaľ ste naozaj ako uvádzate zdravá a netrpíte nadváhou, nemusíte sa obávať o vašu mierne zvýšenú hladinu cholesterolu /horná hranica je 5,2/.

Existujú totiž dva druhy cholesterolu, tzv. ochranný a škodlivý, ktorému sa pripisuje hlavná úloha v rozvoji civilizačných chorôb. Možno práve vy máte zvýšenú hladinu HDL /ochranného/ cholesterolu a potom naozaj sa niet prečo znepokojovať. Bolo by vhodné spýtať sa vášho ošetrujúceho lekára na to, ktorý cholesterol máte zvýšený.

Na druhej strane mi nedá nepodotknúť, že cholesterol je dôležitá stavebná zložka bunkových membrán, teda je pre telo nevyhnutný stavebný materiál. Ak by ste nemali dostatok cholesterolu v strave, telo by si ho aj tak muselo vyrobiť.

Preto vám neodporúčam radikálne diétne režimy. Obmedzte sladkosti, vyprážané jedlá, orechy, tučné mäsá, margaríny, ale celkovo príjem tukov nevynechajte. Skôr by som bola toho názoru, aby ste obmedzili príjem jednoduchých sacharidov, tie sú omnoho škodlivejšie ako samotné tuky a v konečnom dôsledku sú ich stavebným materiálom.

Je vhodné tiež poznamenať, že cholesterol má aj ochranný vplyv, resp. tuky všeobecne. Majú totiž protektívny účinok pred vznikom rakoviny. Posledné výskumy ukazujú na to, že kým sa neustále snažíme, pod hrozbou rozvinutia aj tak rozšíreného metabolického ochorenia ako je diabetes mellitus, znižovať hladinu tukov v krvi, znižujeme primárnu bariéru pred rozvinutím spomenutého ochorenia. Veď pre niečo tuky v krvi len cirkulujú...

Z dlhodobého hľadiska však bude nutné u vás kontrolovať hladinu cholesterolu a tukov v krvi, aby sa včas ukázalo na ich zvyšujúcu sa hladinu so zreteľom na včasné zahájenie adekvátnej liečby.

Takže posolstvo na záver, bez obáv pokračujte vo vašich stravovacích návykoch s miernym upravením vášho jedálnička.

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Ďalšie otázky

Poradňa