Stará a lacná pochúťka: Je bryndza zdravšia ako jogurt?

Stará a lacná pochúťka: Je bryndza zdravšia ako jogurt?

Ak sa vám niekedy ušla rola hostiteľky zahraničnej návštevy, asi to bola jedna z prvých pochúťok, ktorú ste im naložili na tanier.

Bryndza je predsa naša, tak typicky slovenská! Zo Slovenska ale prekvapivo nepochádza a na jedálnom lístku ju dodnes nájdete aj v okolitých štátoch Strednej a Východnej Európy.

Stará a lacná
Kolískou výroby bryndze je údajne Rumunsko. K nám sa dostala pred zhruba 400 rokmi a v priebehu stáročí sa zmenil jej status zo všednej potraviny na vyhľadávanú gurmánsku lahôdku. Dokonca aj náš národný chod vznikol ako východisko z núdze. Bryndza zmiešaná so zemiakovým cestom predstavovala lacné a pritom sýte jedlo sedliakov.

Ako sa vyrába?
Nezameniteľnú chuť bryndze pozná asi každý, ale čo možno nepoznáte, je technológia jej výroby. Podľa potravinového kódexu by mala pravá bryndza obsahovať minimálne 50 percent ovčieho syra v sušine.

Bryndza sa tvorí pridaním syridla a mliečnych kultúr do čerstvo podojeného mlieka. Časom vznikne zrazenina, ktorá sa nechá odkvapkať cez plátno. Keď je bryndza hotová, obyčajne sa ešte necháva štyri dni dozrieť, ale môže sa konzumovať aj hneď, čerstvá.

Bryndza nad jogurt!
Z nutričného hľadiska je na bryndzi najzaujímavejší počet mliečnych baktérií. V jogurtoch z nich nájdete dva druhy, no v nepasterizovanej bryndzi desaťnásobok, vďaka čomu tento syr významne pomáha pri udržiavaní rovnováhy v prostredí črevnej mikroflóry.

Bryndza ďalej obsahuje cenné bielkoviny, množstvo vápnika (dvojnásobok oproti kravskému mlieku), enzýmy, fosfor a vitamíny A a D. Za sýtosť bryndze môže pomerne vysoký obsah tuku, takže ak držíte diétu, doprajte si ju naozaj len po lyžičkách.

Chráni srdce aj kosti

Okrem toho, že podporuje trávenie, je bryndza liekom aj prevenciou zároveň. Chráni imunitu, znižuje riziko prepuknutia osteoporózy či rakoviny hrubého čreva, ako  i niektorých civilizačných chorôb.

Blahodarný vplyv bryndze pociťujú najmä ľudia so zvýšenou hladinou cholesterolu v krvi. Pravidelné konzumovanie bryndze v striedmych dávkach pomáha tieto vysoké hodnoty znižovať.

Podoby bryndze
V potravinách sa najčastejšie stretnete s pasterizovanou podobou bryndze, ale ani jej predĺžená trvanlivosť nevyváži klady čerstvej bryndze, už len kvôli obsahu živín. Popri pasterizovanej a nepasterizovanej podobe poznáme aj iné podoby tohto syra.

U nás natrafíte na bryndzu letnú, zimnú či obľúbenú liptovskú. Nemenej podôb má i využitie bryndze v kuchyni. Popri tradičných haluškách sú obľúbené napríklad zemiakové placky s bryndzou, bryndzové palacinky, taštičky s bryndzovou plnkou či slané bryndzové tyčinky...

Prakticky v každom našom regióne nájdete aspoň jeden lokálny bryndzový recept. Často ide o jedlá so stáročnou tradíciou, ale rokmi pribúdajú aj celkom nové. Bryndza veru z nášho jedálneho lístka len tak skoro nevymizne!

Autor: bb
Foto: profimedia.sk

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa