Super výživa pre zdravú krv: Na čo majú chuť červené krvinky?

Super výživa pre zdravú krv: Na čo majú chuť červené krvinky?

Jarnej únave predídete aj tým, že do jedálneho lístka zaradíte viac potravín na zvýšenie hemoglobínu v krvi. Ktoré sú najlepšie?

Na perfektné fungovanie všetkých telesných orgánov potrebujete mať v krvi dostatok červených krviniek. Životnosť každej červenej krvinky je približne 120 dní, potom ju nahradí nová. Produkciu červených krviniek, ktoré sa nepretržite tvoria v kostnej dreni, podporia potraviny s vysokým obsahom troch dôležitých živín.

1. Obohatia krv o železo
Dopravu kyslíka z pľúc ku každej telesnej bunke zabezpečujú červené krvinky (erytrocyty) tak, že kyslík sa naviaže na červené krvné farbivo – hemoglobín. Jedna molekula hemoglobínu nesie so sebou až štyri molekuly kyslíka. Základnou zložkou hemoglobínu je železo, ktoré okrem prenosu kyslíka prispieva aj k tvorbe nových červených krviniek. Nedostatok železa v tele vedie k málokrvnosti, čiže anémii, a jedným z príznakov je únava. Podľa údajov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) až tretina svetovej populácie trpí anémiou, väčšinou pre deficit železa. Ktoré potraviny sú najbohatšie na prírodné železo?

TOP zdroje: chudé hovädzie a jahňacie mäso, pečeň, všetky morské ryby a plody, hydina, vajcia, strukoviny, listová zelenina, sušené ovocie, orechy a semená

2. Dodajú vitamín B12
Vitamín B12 (kobalamín) sa zúčastňuje na mnohých biochemických reakciách v tele a je mimoriadne dôležitý pre zdravie buniek, ich správne delenie a fungovanie, teda aj pre tvorbu červených krviniek v kostnej dreni. Pri jeho deficite červené krvinky nedostatočne dozrievajú, čo postupne vedie k celkovej slabosti a rozvoju málokrvnosti a rôznych duševných i telesných porúch. Na príjem vitamínu B12 si musíte dávať veľký pozor, keď ste vegánka alebo vegetariánka, užívate antikoncepčné tabletky alebo lieky na spanie. Vitamín B12 sa v zásade nachádza vo všetkých potravinách, ktoré sú bohaté na železo. Čo pomôže, ak nejete mäso?

TOP zdroje: mlieko, syry a mliečne výrobky, obilniny obohatené vitamínom B12, morské riasy, huby a výživové doplnky

3. Doplnia kyselinu listovú
Tvorbu červených krviniek výrazne podporuje vitamín B9, čiže kyselina listová, ktorá úzko spolupracuje s vitamínom B12. Pri jej nedostatku sa erytrocyty zväčšujú a zdeformujú, preto strácajú schopnosť prenášať kyslík, a okrem toho majú kratšiu životnosť. Na zdraví sa to prejaví tráviacimi problémami, vypadávaním vlasov, tvorbou vriedkov v ústach. Kyselinu listovú získate zo živočíšnych produktov, ako je mäso, ryby, vajcia a mliečne výrobky, aj z rastlinných zdrojov. Zeleninu však varte čo najkratšie, pretože tepelnou úpravou sa veľká časť kyseliny listovej zničí.

TOP zdroje: špargľa, hrášok, artičoky, ružičkový kel, brokolica, cvikla, čakanka, zelená fazuľka, arašidy, avokádo, papája, mango, černice, kivi, granátové jablko, pomaranče a orechy

Extra pomocníci

Dobrú kondíciu červených krviniek pomáhajú udržiavať:
* Vitamín A, ktorý prispieva k tomu, aby sa z kmeňových buniek v kostnej dreni neustále vyvíjal dostatočný počet červených krviniek. Uľahčuje aj kontakt nových červených so železom kvôli tvorbe hemoglobínu.
* Vitamín C, pretože zlepšuje vstrebávanie železa, spevňuje steny ciev, zvyšuje odolnosť organizmu a znižuje únavu.
* Vitamín K, ktorý je dôležitý pre optimálnu zrážavosť krvi, rast buniek a kvalitu cievnych stien.

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa