Tajomstvo štíhlosti: Najlepšie triky na chudnutie zo sveta

Tajomstvo štíhlosti: Najlepšie triky na chudnutie zo sveta

Všimli ste si, že v niektorých krajinách takmer neexistujú obézni ľudia? Objavte s nami najlepšie diétne tipy zo sveta.

THAJSKO
Štipľavosť spomaľuje jedenie

Čím rýchlejšie, tým viac... Uvedomili ste si, že ak začnete do seba hádzať jedlo ako do miešačky, zjete raz toľko? Kým totiž príde pocit sýtosti zo žalúdka do hlavy, stihnete skonzumovať pol grilovaného kuraťa a štvrtku chleba. Prejdite svojej pažravosti cez rozum tak, že si všetko riadne okoreníte. Čili a spol. má hneď dva účinky. Papričky zahrievajú organizmus, ktorý okamžite začne spaľovať viac energie. No a pikantná chuť zároveň spomalí tempo vášho jedenia aj veľkosť jednotlivých súst. Vedia to aj v Thajsku, napríklad v hlavnom meste dostanete na každom rohu mimoriadne kvalitné jedlo – ibaže aj to neštipľavé pre Európanov páli ako oheň. Na dovolenke v Bangkoku určite nepriberiete.

VYSKÚŠAJTE
Rýchle zeleninové karí

Uvarte 30 g naturálnej ryže podľa návodu na obale. Očistenú cibuľu rozkrojte na osminky, očistenú mrkvu (150 g) a stonku zeleru nakrájajte na menšie kúsky. Opláchnite 50 g výhonkov mungo a rozpoľte 50 g cherry paradajok. Dajte zovrieť 100 ml instantného zeleninového vývaru. Pridajte mrkvu, zeler, cibuľu, lyžičku korenia karí a väčšiu štipku čili vločiek (alebo kúsok nasekanej čerstvej papričky). Poduste pod pokrievkou pri strednej teplote asi 7 minút. Potom pridajte paradajky, výhonky a 50 ml kokosového mlieka a pri vyššej teplote nechajte prevariť tri minúty. Dosoľte podľa chuti, prípadne pridajte ešte trocha čili, ak znesiete. Podávajte s hotovou ryžou.
1 302 kJ/310 kcal, 13 g tuku, 38 g sacharidov, 9 g bielkovín

HOLANDSKO
Slede proti stresovým kalóriám

Od júna do septembra trvá sezóna lovu sleďov alebo haringov, ak túto rybu poznáte pod týmto názvom. Domáci im hovoria matjesy. V každom prípade tieto ryby obsahujú 16 % tuku a nie hocijakého - prevažne omega-3 mastné kyseliny, ktoré preukázateľne znižujú hladinu stresového hormónu kortizolu. Keď ho máte v krvi priveľa, spaľujete menej kalórií a ušetrená energia sa vám usádza okolo pása ako záchranná pneumatika.  

VYSKÚŠAJTE
Matjesy s jablkami a cibuľou

Jednu jarnú cibuľku pokrájajte na kolieska, malé jablko očistite, nakrájajte na kocky a pokvapkajte citrónovou šťavou, kyslú uhorku nasekajte nadrobno. Vložte do misky, pridajte 4 lyžice jogurtu (1,5 %) a lyžicu majonézy. Osoľte, okoreňte čerstvo namletým čiernym korením a dobre premiešajte. Dve sleďové filety (asi 100 g) dajte na tanier a obložte pripravenou marinádou.  
1 491 kJ/355 kcal, 19 g tuku, 25 g sacharidov, 21 g bielkovín

ČÍNA
Čaj pu-erh na trávenie

Na Ďalekom východe je šálka čaju po jedle (a nielen po ňom) nutnosť. Po sýtom a ťažkom jedle – v Číne je to aj niekoľko chodov počas 2 – 4 hodín – je pu-erh vítaným prostriedkom, ako uľaviť tráveniu. Číňania si dávajú záležať na tom, aby medzi posledným kúskom jedla a prvým hltom čaju neprešlo viac ako 60 minút. Kvalitný a silný čierny čaj, ktorý sa pestuje iba v provincii Jün-nan, naštartuje činnosť čriev a pomáha spaľovať tuky. Podľa medzinárodnej štúdie sa s týmto čajom dá schudnúť aj bez diéty.

Ako ho správne pripraviť
Dajte zovrieť 200 ml vody a počkajte 2 minúty, kým mierne vychladne. Potom vodu nalejte na 2 lyžičky čajových lístkov a nechajte 3 minúty vylúhovať. To stačí na uvoľnenie rastlinných látok bez toho, aby čaj zostal príliš horký.

TURECKO
Petržlen vyplaví „zavodnené“ kilá

Ak ste niekedy boli na tureckom trhu, isto vám do očí udreli obrovské „kytice“ petržlenovej vňate (maydanoz). Má to svoj dôvod: turecké gazdinky ju dávajú takmer do všetkého a nie je to pre ne len dekorácia na okraj taniera. Petržlenová vňať je hlavnou surovinou napríklad vo sviežom bulgurovom šaláte „kisir“ alebo z nej pijú odvar.

Petržlenová vňať totiž obsahuje veľa draslíka, ktorý udržuje správne množstvo vody v organizme. Ak jej zadržiavate priveľa, vypudí ju z tkanív, a tak sa zbavíte zavodnených kilogramov. Do každého šalátu pridajte veľa tejto zelenej vňate, posypte si ňou polievku, zemiaky alebo jedlá z ryže. A v prípade núdze, keď najmä v lete cítite, ako vám puchnú nohy zo zavodnenia, pripravte si petržlenový čaj. Už jeden pohár pomôže.

Ako ho správne pripraviť
Vriacou vodou (250 ml) zalejte 2 lyžice nasekanej petržlenovej vňate a nechajte 10 minút lúhovať. Potom sceďte a vypite po malých dúškoch. Vôbec nechutí zle, no nepite tento čaj večer, namiesto spánku by ste totiž behali na toaletu.

RUSKO
Pohánka brzdí apetít

Čím dlhšie po jedle zostane hladina cukru v krvi stabilná, tým neskôr sa vráti hlad a chuť na niečo dobré. Možno preto je pohánka taká obľúbená v ruskej kuchyni – obsahuje látky, vďaka ktorým sa cukor obsiahnutý v potravinách vstrebáva oveľa pomalšie. Hladina inzulínu sa nezvýši tak prudko ako pri iných sacharidových jedlách, a potom zas naopak neklesne a nevyvolá vlčí hlad. Pohánka je pseudoobilnina – blízka príbuzná šťaveľa a rebarbory, preto je to skvelá surovina aj do sladkých jedál.

VYSKÚŠAJTE
Ovocné lievance

Zmiešajte malé vajíčko s 2 lyžicami pohánkovej múky (40 g), so štipkou prášku do pečiva a 60 ml perlivej vody na hladké cestíčko. Na horúcej panvici potretej olejom upečte dva lievance. Naplňte nízkotučným tvarohom (50 g) ochuteným lyžičkou vanilínového cukru, šťavou a nastrúhanou kôrou z polovice biocitróna. Pridajte 50 g bobuľového ovocia (čučoriedky a maliny) a všetko naservírujte na tanier.
1 386 kJ/330 kcal, 10 g tuku, 40 g sacharidov, 20 g bielkovín
   
ŚVÉDSKO
Ražná múka ušetrí kalórie

Mnohí odborníci na výživu odporúčajú nahradiť chlieb chrumkavým ražným knäckebrotom, hoci v energetickej hodnote nie je až taký rozdiel. Štúdie totiž ukázali, že ľudia, ktorí raňajkovali knäckebrot, mali neskôr menšiu chuť na ďalšie jedlo a ešte aj po niekoľkých hodinách zjedli na obed o 30 % menšiu porciu. V konečnom efekte sa tým ušetrí naozaj veľa kalórií. Tento efekt sa dostaví vďaka vysokému obsahu vlákniny, ktorá nadlho zamestná váš tráviaci trakt, preto sa dlho cítite plná a sýta. Podporte funkciu ražného chleba bielkovinou a nevynechávajte raňajky.

VYSKÚŠAJTE
Raňajky s knäckebrotom

Červenú papriku nakrájajte nadrobno, pridajte nasekaný malý zväzok pažítky a zmiešajte so 150 g syra cottage. Ochuťte mletou červenou paprikou a lyžičkou horčice. Nátierku si naservírujte na 3 plátky knäckebrotu a ozdobte pažítkou.
1 176 kJ/280 kcal, 3 g tuku, 31 g sacharidov, 32 g bielkovín
 
INDIA
Kurkuma zrýchľuje metabolizmus

Indická kuchyňa je plná smažených jedál, napriek tomu sú Indovia väčšinou štíhli. Do každého jedla totiž pridávajú veľké množstvo korenín, medzi nimi aj kurkumu, ktorú nájdete aj v našich obchodoch - sušenú a pomletú na žltý prášok.

Kurkumín je látka, ktorá aj podľa najnovších výskumov spomaľuje rast tukových buniek a zrýchľuje metabolizmus. Vedci na bostonskej univerzite urobili pokus, pri ktorom pridávali do „fast foodu“ kurkumu. Účastníci testu však z tohto kalorického jedla nepriberali tak, ako keď v ňom kurkuma nebola.

Kurkumu môžete bez obáv pridávať do polievok, do jedál z mäsa, ale aj do ryže, z ktorej bude mať peknú žltú farbu. Nemusíte sa obávať korenistej chuti ako pri korení karí, v podstate je veľmi jemná. Pridávajte ju do oleja, lepšie sa rozpustí. Alebo si z nej pripravte zázračný nápoj na chudnutie.

VYSKÚŠAJTE
Zázvorovo-kurkumová limonáda  

Prevarte pol litra neperlivej minerálky. Pridajte lyžičku kurkumy, asi centimeter zázvoru nakrájaného na plátky a povarte minútu pri vyššej teplote. Ďalších 10 minút varte pomaly pri zníženej teplote. Nechajte trochu vychladnúť a sceďte – najlepšie cez papierový filter (na kávu). Ochuťte šťavou z celého citróna, lyžičkou javorového sirupu (alebo z agáve) a pridajte štipku mletého čierneho korenia. Naservírujte do pohára s ľadom, ozdobte plátkom citróna a mätou.  

Ako chudnú ženy v ...
NEMECKU Doprajú si skutočne veľké raňajky, pri ktorých nemôže chýbať celozrnné pečivo, vajcia, mäso a ovocie. Nemci veria, že ranná hostina nakopne metabolizmus, ktorý potom lepšie funguje počas celého dňa.
FRANCÚZSKU Život si užívajú naplno, jedlo si vychutnávajú pomaličky a na malý obed potrebujú minimálne 45 minút. Vedia, že pomalé jedenie je prospešné pre trávenie a následné spaľovanie tukov. Do tela sa im navyše nedostáva príliš veľa vzduchu, preto im nehrozí nafúknuté brucho ani plynatosť. A dezert? Áno, ale skôr na pozeranie ako na jedenie – jedno sústo stačí. V podstate o jedle (a pri jedle) viac hovoria, ako zjedia.
MEXIKU Na rozdiel od nemeckých žien si doprajú výdatný neskorý obed medzi 14. a 16. hodinou. Večer zjedia už len niečo ľahké, a kým pôjdu spať, kalórie z výdatného obeda stihnú spáliť, čím zabránia ukladaniu tuku.
MAĎARSKU Do maďarskej kuchyne neodmysliteľne patria kyslé uhorky, ktoré sú vďaka kyseline octovej diétnou potravinou. Tá znižuje krvný tlak i hladinu cukru v krvi a bráni ukladaniu tuku v tele. A feferónky na tom majú tiež určitý podiel.
JAPONSKU Strava Japoncov je celkovo diétna, na chudnutie však majú ešte jeden trik navyše. Počas dňa si doprajú polhodinový spánok, čo je podľa vedcov doslova diétny zázrak. Počas spánku sa totiž do tukových buniek uvoľňuje leptín, ktorý riadi energetický výdaj a nutričné zásoby v tele. Jednoducho povedané, ak ste hladná, možno nepotrebujete jedlo, ale spánok.

Na Slovensku je obézny každý 5. muž a žena
Slovensko sa v rámci štátov OECD umiestnilo na 7. mieste v rebríčku obéznych ľudí za krajinami ako USA, Veľká Británia, Austrália a Mexiko. Najštíhlejší sú ľudia v Kórei, Japonsku, vo Francúzsku a vo Švajčiarsku. Európskymi víťazmi v obezite sú českí muži a turecké ženy - patria v priemere k najťažším v Európe. Vyplýva to z troch nových štúdií, ktoré spracovali vedci z Veľkej Británie spolu s vedcami z USA v spolupráci s organizáciou WHO. Ich výsledky zverejnil časopis Lancet.
Najťažší na svete sú ľudia na tichomorských ostrovoch, ako je Americká Samoa. Z rozvinutých krajín sú najťažší Američania, najľahší Japonci.

Autor: zp
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa