TOTO sa deje s vašou vagínou v 30-tke, 40-tke a 50-tke!

TOTO sa deje s vašou vagínou v 30-tke, 40-tke a 50-tke!

Aj keď si to možno neuvedomujete s pribúdajúcimi rokmi vám nešedivejú len vlasy, stráca sa pružnosť svalov i pokožky a klesá váš fyzický či mentálny výkon. Starne aj vaša vagína. Čítajte, ktoré zmeny sú úplne normálne a čo robiť, aby ste vašu vagínu udržali v čo najlepšej forme.

Prvá zmena nastáva v 30-tke
Pubertu už máte dávno za sebou. Pysky vašej vagíny sú plne vyvinuté, rovnako ako aj jej ochlpenie. Vaša vagína denne produkuje sekrét, ktorým prirodzene zvlhčuje svoje vnútorné prostredie. V období do tridsiatky zvyknú byť ženy aj najviac sexuálne aktívne. Vaše telo je vtedy pripravené na materstvo.

V dnešnej dobe ženy porodia svoje prvé dieťa práve okolo tridsiatky. Vaginálnym pôrodom sa rozťahujú svaly panvového dna, aby umožnili vášmu dieťatku dostať sa na svet bez problémov. Hoci sú tieto svaly pružné, každým pôrodom strácajú časť zo svojej elasticity, a tým sa zväčšuje aj vnútro vašej vagíny.

Pre ženy, ktoré sú tam dole úzke, je to výhoda, pretože si po pôrode (samozrejme nie hneď) dokážu lepšie užiť sex. Pozor však na to, že vagína môže byť pri sexe menej vlhká. Spôsobené je to kolísaním hladiny estrogénu po pôrode. Časom sa tento stav upraví.

No nielen vnútro vagíny sa po pôrode mení. Zmeny môžete vidieť aj na jej povrchu. Pysky sa vám môžu zdať poklesnuté na niektorých miestach akoby vyduté. Po tridsiatke môže začať pokožka na vonkajších pyskoch aj mierne vráskavieť. Je to však úplne prirodzený prejav, takže žiadna panika!

V štyridsiatke prichádza perimenopauza
Že ste o nej ešte nikdy nepočuli? Ide o prechodnú fázu v reprodukčnom cykle ženy. Obvykle sa dostaví päť rokov pred menopauzou a je sprevádzaná napríklad neprimerane silnou menštruáciou či nepravidelným cyklom, návalmi tepla, migrénami, únavou, nespavosťou a dokonca aj stavmi depresie.

Za všetko môže opäť estrogén, ktorý vaječníky v tomto období začnú produkovať v menšom množstve. Okrem spomínaných symptómov spôsobuje najmä nedostatočnú vlhkosť vašej vagíny a jej nedostatočné prekrvenie. Preto, ak máte v tomto období chuť na sex, siahnite po lubrikante. Pôjde to s ním lepšie.

Najviac sa vagína mení v päťdesiatke
Po päťdesiatke už väčšina žien zažíva klimaktérium. No aj tento „strašiak“ sa dá zvládnuť bez ujmy. Symptómy menopauzy asi všetky poznáme. No viete, čo presne sa na prahu päťdesiatky začne diať s vašou vagínou?

V tele ženy začne rapídne ubúdať estrogén a na vašej vagíne sa to prejaví tým, že sa tam dole cítite byť suchá, vaginálne tkanivo je tenké a menej elastické. Gynekológovia hovoria aj o tom, že sa môže vagína po päťdesiatke zmenšiť, rovnako ako aj klitoris. Pysky zvyknú v tomto období meniť farbu a vyzerať akoby boli prepadnuté či poklesnuté. V niektorých prípadoch sa objavuje aj atrofia vonkajších pyskov, čo môže spôsobiť bolesť pri pohlavnom styku.

Ako si udržať svoju vagínu fit čo najdlhšie?
• Mazať, mazať a mazať – nemusíte sa hanbiť použiť lubrikant, keď to proste nekĺže tak, ako má. Na trhu je dnes množstvo druhov. Ak ste vegánka, odporúčame skúsiť kokosový olej.

• Doplňte estrogén – neznamená to však, že máte bezpodmienečne začať s hormonálnou liečbou. Skúsiť môžete napríklad estrogénový krém alebo vaginálny krúžok. Lokálna aplikácia hormónu robí s vašou vagínou zázraky. Pozor však na to, ak máte alebo ste prekonali rakovinu prsníka. V takomto prípade sa dopĺňanie estrogénu neodporúča. Najlepšie urobíte, ak sa o používaní estrogénových prípravkov poradíte so svojím gynekológom.

• Sexujte – aby vaša vagína fungovala tak, ako má, treba ju hlavne používať. Čím častejšie budete mať sex, tým bude pre vás príjemnejší. Pri pravidelnom sexe sa totiž vaša vagína stáva pružnejšou a elastickejšou. Je to podobné ako s vašimi svalmi, ktoré pravidelne vystavujete záťaži v posilňovni. A tejto príjemnej aktivite by sa mali pravidelne venovať aj ženy v perimenopauze či v klimaktériu.

• Hydratujte – pitný režim robí zázraky. Aj s vašou vagínou. Zavodnené telo zlepšuje krvný obeh a prekrvuje všetky tkanivá – i tie od pása nadol. Obmedziť príjem alkoholu by malo byť pre vás tiež samozrejmosťou, ak chcete mať zdravú vagínu.

• Prestaňte fajčiť – nefajčiarky sú všeobecne zdravšie a majú aj zdravšiu vagínu. Fajčenie totiž znižuje hladinu estrogénu v tele ženy.

Autor: Nat
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Intímne zdravie"

Poradňa