Úver nikto nepotrebuje, chceme mať len vysnívané veci skôr! (ROZHOVOR)

Úver nikto nepotrebuje, chceme mať len vysnívané veci skôr! (ROZHOVOR)

Mária Kretová (29) pochádza zo Šiah. Vo financiách pracuje už desať rokov. Aktuálne patrí medzi najvyhľadávanejšie finančné sprostredkovateľky. Začala ako poradkyňa v banke, neskôr ako osobný bankár a tri roky riadila štrnásť člennú pobočku. Jej špecializácia vyplýva z aktuálnych potrieb klientov.

Rieši však financie komplexne, najmä úvery a postenia, ale aj dôchodkové zabezpečenie a investovanie, sporenie cez kapitálový trh. Po niekoľkých rokoch vo veľkej korporácii sa stala samostatnou a nezávislou podnikateľkou. Profesia finančného sprostredkovateľa je vraj veľká zodpovednosť. Častokrát je totiž pre klienta úplne prvou, ale aj poslednou voľbou vo finančnej tiesni...

Bežní ľudia sa nevyznajú na finančných trhoch, nepoznajú produkty. Peniaze držia tzv. doma v ponožke. Ako si získavate nových klientov?
Nakoľko už desať rokov pôsobím vo finančníctve, moje okolie vie, že sa na mňa môže obrátiť. Mám veľa klientov z odporúčaní a mám vždy otvorené oči a uši. Kam chodím, šírim osvetu. Manžel sa venuje realitám a vo voľnom čase športom, kde spoznal veľa ľudí a v dnešnej dobe debata o bývaní je úplne bežná.

Ako ste sa k práci s financiami dostali? Musí mať dobrý finančný sprostredkovateľ viac rád peniaze, alebo skôr vedieť počítať?
Pred desiatimi rokmi mi to prišlo ako zaujímavé a veľmi perspektívne povolanie. (Smiech.)  Oslovila ma práca v banke, pomoc ľuďom a ich vzdelávanie. Ďalšia vec je, že som študovala na ekonomickej univerzite, takže škola a práca sa pekne spojili. Človek, ktorý chce mať peniaze, ich musí mať aj rád. Finančný sprostredkovateľ by sa mal chcieť vzdelávať, a samozrejme, mať jasný finančný cieľ.

Sme národ, ktorý má kladný vzťah k peniazom? Prečo nie je u nás viac bohatých ľudí?
Sme národ skôr spotrebiteľský – radi míňame a zadlžujeme sa. Ľudia, a hlavne mladí, žijú pre súčasnosť, málokedy myslia na dôchodok, je to pre nich vzdialená vec a preto častokrát si neodkladajú peniaze. Na druhej strane máme aj dosť bohatých ľudí na Slovensku, stačí sa pozrieť na údaje Privátneho bankovníctva bánk. Títo ľudia radi investujú a zhodnocujú svoje financie prostredníctvom rôznych investičných produktov.

             "Za úspech považujem aj každý prípad, kde som klientom pomohla."

Je pre vás náročné vzdelávať sa vo financiách, hypotékach, poisťovníctve, keď majú banky stále nové ponuky? A ako rýchlo sa menia?  
Banky a poisťovne svojich externých partnerov informujú pravidelne o zmenách, novinkách, akciách. Treba však sledovať aj širší kontext - odborné články. Dostať sa do tohto biznisu je náročnejšie. Ponuky, podmienky bánk sa menia približne tak často ako legislatíva okolo toho, čo je v poslednom čase častejšie ako pred niekoľkými rokmi. Posledné legislatívne úpravy priniesli napríklad veľký výber lacných úverov pre ľudí.

S čím svojim klientom radíte najčastejšie a najradšej? Poistky, sporenie, investovanie?
Hlavná téma teraz sú dostupné hypotéky a spotrebné úvery, ako klientom ušetriť mesačne na výdavkoch. K tomu samozrejme patria aj rady ako si zabezpečiť rodinu v prípade, že jeden príjem v domácnosti vypadne, prípadne ako vyplatiť hypotéku a iné úvery skôr vytvorením rezervy pravidelným sporením.

Debaty o peniazoch sú veľmi háklivé. Mali ste s tým niekedy sama problém, pýtať sa ľudí na ich detailný rozpočet?
Rada riešim veci na rovinu, takže ani nie. Druhá strana však musí vedieť, že sú to dôverné informácie pre mňa a budem s nimi nakladať tak, aby som našla riešenie na ich situáciu.

Máte pocit, že ste aj malý psychológ, ktorý musí vedieť odhaliť a spoznať klienta? Oplatí sa vám klamať, alebo nepriznávať niečo zo svojej finančnej situácie?
Často, ale mám taký pocit, že dnes už každý, kto prichádza do styku s klientami, musí byť trochu psychológ. Samozrejme, spoznať klienta je pre mňa najdôležitejšia časť práce, bez kvalitnej analýzy nemôžem nájsť ani správne riešenie. Som veľmi empatický a zároveň racionálny typ človeka. Banky dokážu preveriť platobnú históriu aj v iných bankách, existuje niekoľko registrov, do ktorých majú banky prístup, klamať sa preto neoplatí, pretože pravda sa vždy odhalí. Klientov nikdy nesúdim, ľudia majú rôzne príbehy, prečo sa dostali do problémov. Sama mám skúsenosti s rôznymi bankovými, poistnými a inými finančnými produktami, nemám pre to dôvod ľuďom klamať.

Pozícia finančného sprostredkovateľa je výhodná v tom, že poznáte produkty všetkých bánk a viete s tým pracovať. Viete za každých okolností pomôcť človeku?
Vždy hľadám to správne riešenie pre svojho klienta, no v niektorých prípadoch sú predstavy klientov odlišné od reálnych možností. Kreatívny finančný sprostredkovateľ však vždy nájde vhodný kompromis.

                       „Žiť bez cieľov je ako ísť na výlet a nevedieť kam“. N. Hill

Akú šancu na úspech má človek, ktorý si chce vybavovať napr. hypotéku v banke sám?
Vybaviť hypotéku v banke nie je problém, ak chce porovnať produkty všetkých bánk, strávi tam kus života. Ak sa však obráti na finančného sprostredkovateľa, ušetrí čas, dostane ponuky rôznych bánk aj s jasnými podmienkami, benefitmi, pomoc pri zháňaní dokumentov a kompletný servis aj pri poistení úveru a nehnuteľnosti.

Keď vidíte, že človek reálne úver nepotrebuje a chce len „rozhadzovať peniaze“, upozorníte ho?
Teoreticky úver nikto nepotrebuje, je to len voľba ľudí mať vysnívané veci skôr, ako na to našetria. Zistím, na čo peniaze potrebujú a moja úloha je nájsť im najvýhodnejšie riešenie. Klientov však upozorním na všetky náklady spojené s úverom. Najmä pri hypotékach – keďže je to väčšinou najväčšia investícia v živote. Zdôrazňujem všetky možné náklady súvisiace s bývaním, aby ľudia neboli prekvapení, keď sa presťahujú do vlastného, že splátka hypotéky nie je jediný výdavok spojený s bývaním.

Investovanie a hypotéky sa skôr spájajú s mladými ľuďmi. Keď však za vami príde starší človek, aký produkt si pýta? Chce ešte sporiť alebo investovať celoživotne našetrené peniaze? Čo mu odporučíte?  
Aj starší ľudia majú úvery, takže téma ako ušetriť na splátke môže byť aj u nich aktuálna. Starší ľudia sú však viac otvorení aj možnostiam sporenia, mať peniaze našetrené na dôchodok, pre deti, vnúčatá, na nečakané výdavky. Riešim aj zhodnotenie našetrených peňazí. Tam je dôležité správne rozloženie, aby peniaze správne zarábali. Kolektívne investovanie, čiže podielové fondy sú dostupné a  zaujímavé aj pre konzervatívnych klientov.

Ste úspešná finančná sprostredkovateľka. Čo robí vašu prácu takou dôveryhodnou? A čoho by mali ostatní kolegovia v tomto povolaní radšej vystríhať?
Ďakujem pekne, je to najmä mojou dlhoročnou praxou a profesionálnym prístupom ku klientom. Veľa finančných sprostredkovateľov si myslí, že je to rýchly zdroj príjmu, a keď im to do niekoľkých mesiacov nevyjde, vzdajú to. Dôvera u klientov sa buduje pomaly. Mali by sa venovať na začiatku odbornej stránke, ísť do hĺbky pri jednotlivých oblastiach a potom do šírky. Nesnažiť sa vedieť všetko naraz, lebo potom ostanú na povrchu. V tomto duchu robím aj nábor nových kolegov do svojho biznisu.

Autor: Biba Bombošová
Foto: Juraj Dozsa

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Financie"

Poradňa