Valeriána lekárska: Ak vás trápia úzkosti alebo nespavosť

Valeriána lekárska: Ak vás trápia úzkosti alebo nespavosť

Aj mačky ju milujú... Bylinka je známa aj pod názvom kozlík, valeriánka, baldrián alebo mačacia zelina. Ide o trvácu bylinku s krátkym a zapáchajúcim podzemkom, s vysokou stonkou a kopijovitými listami.

Kvety sú voňavé a sfarbené doružova. Dorastá až do výšky vyše metra a môžete ju nájsť na vlhkých lúkach, okrajoch lesov a pri potokoch. Ak sa rozhodnete pre zber, poriadne si naštudujte, ako vyzerá. Túto rastlinu si môžete ľahko popliesť s jedovatými mrkvovitými bylinami!

Ako na sušenie
Domov si môžete odniesť vňať, no častejšie sa zbiera podzemok s koreňmi. Po vňať sa vyberte medzi augustom a septembrom, podzemky spolu s koreňmi z pôdy vyberajte v auguste až októbri. Potom ich premyte vodou a zbavte tenkých koreňov. Pozdĺžne ich rozrežte a sušte na vzdušnom mieste alebo v sušičke. Pri sušení vzniká charakteristický valeriánový zápach, ktorý je veľmi lákavý pre mačky, preto valeriánu pred nimi chráňte. Alebo im malé množstvo zabaľte vo vrecúška, zabavia sa s ním hodiny.  

Na ktoré neduhy?
Valeriána patrí k najlepším prírodným bojovníčkam proti úzkosti. Lieči tiež nespavosť, bolesti hlavy a obstarajte si ju aj pri klimakterických problémoch. Môže sa pochváliť aj ďalšou skvelou vlastnosťou - stabilizuje nervovú sústavu. Pri silnej podráždenosti ju stlmí, pri stavoch apatie, naopak, povzbudí. Valeriána vám pomôže lepšie zvládať stres, osoží i pri búšení srdca a žalúdočných či črevných ťažkostiach, ktoré vyprovokovala nervozita. Navyše pozitívne reguluje činnosť srdcových svalov i koronárnych ciev, znižuje krvný tlak a odstraňuje kŕče hladkého svalstva.

Pravidlá užívania

Pri užívaní valeriány lekárskej presne dodržiavajte pravidlá dávkovania. Niektorí bylinkári upozorňujú, že valeriána sa nemá užívať dlho ani často. Odporúčajú liečiť sa ňou 3 dni, potom by mala nasledovať trojdňová pauza. Iní zase viac obľubujú výrobky z lekárne, tablety alebo valeriánske kvapky.

POZOR!
Ak pri užívaní valeriány pociťujete žalúdočnú nevoľnosť, znížte dávky bylinky a neliečte sa dlhodobo. Nikdy ju nekombinujte s inými prostriedkami na spanie či upokojenie. Vyhýbať by sa jej mali tehotné a dojčiace ženy.

Ako používať ČAJ
Na nervozitu

Vysušený koreň najprv pomeľte na prášok. Potrebujete pol lyžičky a hrnček vriacej vody. Čaj lúhujte 20 minút a pri úzkostiach i nervozite pite 2-krát denne. Určite vám pomôže, ale nedajte sa odradiť jeho nie práve lahodnou chuťou. Vylepšiť ju môže prídavok mäty či medovky.

Na spánok
Dve lyžičky podrveného koreňa vsypte do šálky teplej vody. Nechajte 12 hodín lúhovať, preceďte a mierne zohrejte. Pite ho polhodinu až hodinu pred spánkom. Valeriána zabezpečí nielen to, že rýchlejšie zaspíte, ale zlepší aj kvalitu spánku, no aj pozornosť. A nemajte strach. Čaj na rozdiel od chemických sedatív nie je návykový.

Proti bolesti hlavy
Zmiešajte valeriánu, medovku, rebríček a kvet lipy v rovnakom pomere. Lyžičku zmesi varte v 250 ml vody 2 minúty a ešte 15 minút lúhujte. Pite 2-krát denne.

Tinktúra je najsilnejšia
Má vraj najlepšie terapeutické účinky, pretože teplo môže účinnosť niektorých látok oslabiť. Netrápte sa s jej prípravou, dostať ju kúpiť v e-shopoch s bylinnými preparátmi. Žiaľ, ani tinktúra nemá práve ideálnu chuť, preto si ju 2-krát denne dávkujte na kocke cukru, ktorú necháte rozpustiť na jazyku. Z valeriánskych kvapiek si môžete pripraviť aj čaj. Lyžičku kvapiek pridajte do pol litra vriacej vody.

Autor: Adriana Kováčová
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Prírodná medicína"

Poradňa