Vraciate výrobky po otestovaní naspäť?

Vraciate výrobky po otestovaní naspäť?

Veľká časť Slovákov nevie, ako správne využívať svoje spotrebiteľské práva. A mnohí napriek vysoko informatívnej mediálnej dobe, v ktorej žijeme, stále nenadobudli akúsi obchodovaciu gramotnosť. Zásady kúpy a predaja.

Samozrejme, že aj medzi spotrebiteľmi sa vyskytujú špekulanti, ktorí chcú za čo najmenej - čo najviac a o kúpe príliš neuvažujú, ale berú to ako úkon, ktorý môžu kedykoľvek odvolať. Napriek mnohým výhodám, ktoré predajcovia ponúkajú, aby vás nalákali práve do svojich dverí, nemôžete. Ani podľa zákona.

Dva roky záruky a nikdy nie menej
Podmienky reklamácie štát upravuje v istom rozsahu, nadrámec už sa u každého predajcu líšia. Spotrebný tovar má štátom vymedzenú záručnú dobu 24 mesiacov a nikdy menej. Za potraviny predajca ručí do konca záručnej doby alebo 8 dní, ak na nich termín spotreby uvedený nie je (na drvivej väčšine potravín musí byť uvedený.

Vymieňať môžete, ale nie všade
Ak chcete vrátiť alebo vymeniť nepoškodený tovar bez udania dôvodu, je to vec zákazníckej výhody a v obchode vás môžu odmietnuť. Väčšie značky však túto službu majú a vec vám vymenia.

Dajú vám takto lehotu na „vyskúšanie“ tovaru, v mnohých predajniach ju stanovujú na 14 dní. Tovar dovtedy môžete vrátiť, nemôže však byť poškodený, zašpinený ani nosený. Teda: môžete si ho vyskúšať, nie však cestou do práce. Väčšina obchodov tiež vyžaduje vrátenie v pôvodnom obale tak, aby bol ďalej bez zásahov predajný.

Internetový obchod
Nakupovanie cez internet má iné zákonné podmienky, nakoľko s tovarom prichádzate do styku až po kúpe. Zákonom daná lehota na vrátenie tovaru, dokonca bez udania dôvodu, je 7 dní.

Pozor na dlhšiu záručnú dobu
Predajcovia sa s ňou síce oháňajú v reklamách, no po dvoch rokoch od kúpy si môžu stanovať iné podmienky, ako sú v zákonom stanovenej záruke a obmedziť niektoré práva spotrebiteľa vzťahujúce sa na záruku.

Nenaleťte
Záručná doba platí aj na akciový, zľavnený či výpredajový tovar. Ak je zľava z príčiny nejakého poškodenia tovaru, záruka platí takisto, avšak nie na danú vadu. Výrobok síce v mnohých predajniach pri vrátení nemôžete, ale pri reklamácii máte právo odovzdať bez originálneho obalu.

Na požiadanie vám pri kúpe vystavia záručný list. O vybavení reklamácie vám do 30-tich dní od žiadosti musia vystaviť písomný doklad. Reklamačný prokotol musí presne popisovať vadu. Pri reklamácii vám nemôžu vziať účtenku, tá je len vaša.

Reklamovať môžete kedykoľvek, keď je predajňa otvorená, buď na viditeľne určenom reklamačnom oddelení alebo u povereného predavača, ktorý má toto oprávnenie. Vždy v nej niekto taký musí byť. Reklamačné konanie by malo skončiť opravou tovaru, výmenou tovaru, vrátením peňazí, dohodou alebo zamietnutím.

Rozmýšľajte pred kúpou
Ak sa vám, hoci aj lacný diskontný tovar pokazí, neváhajte s vrátením, máte na to právo. Dostanete nový alebo tých svojich pár eur naspäť. Predajcom sa tiež nechce donekonečna dohadovať. Ale stále majte na mysli funkčnosť tovaru predovšetkým pri kúpe. Jeho výmenou za peniaze uzavárate kúpno-predajnú zmluvu, ktorá má nemálo náležitostí.

Autor: Mirka

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Nakupujeme"

Poradňa