Za každou paradajkou stojí dobrá nálada a svieža pleť: Neveríte?

Za každou paradajkou stojí dobrá nálada a svieža pleť: Neveríte?

Táto šťavnatá zelenina obsahuje množstvo vitamínov, minerálov a ďalších živín, z ktorých niektoré sú veľmi kyslé. Kyseliny v paradajkách poskytujú množstvo výhod. Posilňujú zdravie pokožky a pomáhajú telu získať energiu.

Kyselina askorbová
Paradajky sú dobrým zdrojom kyseliny askorbovej, tiež známej ako vitamín C. Jedna stredne veľká paradajka s hmotnosťou 120 g má 17 mg kyseliny askorbovej. Dospelé ženy by mali prijať 75 mg tohto vitamínu v strave každý deň, zatiaľ čo dospelí muži vyžadujú 90 mg denne. Kyselina askorbová prispieva k zdraviu kože tým, že pomáha telu produkovať kolagén. Táto zlúčenina robí pokožku pružnou, tiež pomáha koži regenerovať sa a hojiť rýchlejšie rany.

Kyselina pantoténová
Vaše telo používa kyselinu pantoténovú alebo vitamín B5 na produkciu červených krviniek a pohlavných hormónov. Ideálny príjem tohto vitamínu je 5 mg denne. Jedna stredná paradajka predstavuje 0,1 mg kyseliny. Jedná sa o malé množstvo, ale aj toto množstvo prospieva vášmu telu. Kyselina pantoténová ovplyvňuje príjem a výdaj energie.

Kyselina jablčná
Keď budete nabudúce jesť paradajku, ktorá chutí ako koláč, budete vedieť, že obsahuje veľké množstvo kyseliny jablčnej. Tento druh kyseliny dodáva ostrú, ale výraznú chuť. Kyselina jablčná svoj obsah v paradajkách mení. Nachádza sa aj v ďalšom ovocí a zelenine. Čím viac je paradajka zrelá, tým je viac aj kyseliny jablčnej.

Kyselina citrónová
Kyselina citrónová pomáha paradajkám zostať chutné a svieže, pôsobí ako prírodný konzervant. Predlžuje ich trvanlivosť. Čím dlhšie zostáva paradajka na slnku, tým menej kyseliny citrónovej obsahuje. Niektorí ľudia trpia neznášanlivosťou kyseliny citrónovej, ktorá u nich vyvoláva príznaky, vrátane kožnej alergie. Výhody všetkých spomínaných kyselín v paradajkách sú však neprekonateľné.

Autor: ma
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa