Zahustite si krv správnymi látkami: Stačí jesť TIETO potraviny

Zahustite si krv správnymi látkami: Stačí jesť TIETO potraviny

Červené krvinky sú dôležité pri preprave okysličenej krvi do telesných tkanív a pri odstraňovaní oxidu uhličitého z tela. Červené krvinky sú červené, pretože obsahujú na železo bohaté proteíny, známe ako hemoglobín, ktorý je jasne červenej farby.

Nežijú večne, aj ony sa opotrebovávajú a umierajú. Kostná dreň však neustále vyrába nové. Niektoré potraviny nám dokonca pomáhajú zvyšovať ich tvorbu.

Anémia
Anémia je stav, pri ktorom telo produkuje príliš málo červených krviniek a naše bunky obsahujú málo hemoglobínu. Najbežnejším typom anémie je anémia z nedostatku železa v potrave. Odporúča sa, aby dospelí muži a ženy v menopauze konzumovali aspoň 8 mg železa denne, zatiaľ čo ženy, ktoré práve menštruujú, potrebujú prijať asi 18 mg denne. Konzumácia vitamínu C pomáha zvýšiť vstrebávanie železa z potravín. Ženy by mali prijať aspoň 75 mg a mužov 90 mg vitamínu C denne.

Potraviny bohaté na železo
Konzumácia potravín bohatých na železo môže zabrániť anémii a pomôže udržať všetky svoje bunky nasýtené kyslíkom. Medzi zdroje železa patrí červené mäso, pečeň, fazuľa, šošovica, tmavo zelená listová zelenina ako je špenát a kel, sušené slivky, sušené hrozienka a žĺtky.

Kyselina listová
Tiež známa ako vitamín B9, pomáha telu vytvárať nové zdravé červené krvinky. U pacientov s nízkymi hladinami kyseliny listovej sa často vyvinie anémia. Príklady potravín s vysokým množstvom kyseliny listovej sú obohatené pečivo a cereálie, zelená listová zelenina, ako je kel a špenát, sušené fazuľa, hrach a orechy.

Vitamín B12
Je dôležitý pre syntézu DNA a produkciu červených krviniek v kostnej dreni. Nízke hladiny vedú k abnormálnemu bunkovému deleniu v kostnej dreni, čo má za následok produkciu veľkého množstva, ale nezrelých červených krviniek, známych ako megaloblasty.

Pacienti s megaloblastami trpia chudokrvnosťou, pretože abnormálne červené krvinky nemôžu ukladať alebo prenášať kyslík do tkanív. Vitamín B12 sa prirodzene nachádza v širokej škále potravín živočíšneho pôvodu. Zdroje sú hovädzia pečeň, ryby, červené mäso, vajcia, mlieko, mliečne výrobky, cereálie a kvasnice.

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa