Zažeňte nočné mory: Privolajte si pekné sny

Zažeňte nočné mory: Privolajte si pekné sny

Na to, aby ste mali príjemné sny, nepotrebujete ovládať žiadne kúzla. Stačí, ak vyskúšate naše báječné rady, a nebudete sa chcieť prebrať do reality.

Obklopte sa príjemnou vôňou
Levanduľa, ruža jazmín, medovka, eukalyptus a ylang-ylang patria medzi najobľúbenejšie vône na inhaláciu pred spaním. Ak vám nevyhovujú, vyberte si inú vôňu, ktorá sa vám páči a upokojuje vás. Nakvapkajte éterický olej na vankúš, na arómokameň alebo do odparovača. Arómolampa vám tiež pomôže navodiť príjemnú atmosféru pred spánkom, ale z bezpečnostných dôvodov nezabudnite sviečku v nej zahasiť skôr, než si ľahnete do postele.

Pustite si upokojujúce zvuky
Mozog spracúva zvuky aj počas spánku, preto nimi môžete ovplyvniť to, ako sa vám bude spať a čo sa vám bude snívať. A keďže chcete dobre spať a mať pekné sny, pustite si niečo príjemné, napríklad šum mora, zvuk lesa, pokojného dažďa či relaxačnú hudbu. Na internete nájdete množstvo nahrávok, ktoré vám budú počas celej noci neprestajne púšťať relaxačné zvuky. Ale pozor, nastavte hlasitosť tak, aby ste zvuky počuli, ale aby vás nebudili.

Večerajte s rozumom
Ak chcete mať iba pekné sny, do postele si nelíhajte s prázdnym ani s preplneným žalúdkom. Posledné jedlo by ste si mali dať najneskôr dve až tri hodiny pred spaním a nemalo by to byť nič ťažké. Korenisté a kyslé jedlá by vám mohli spôsobiť plyny, reflux či pálenie záhy, ktoré sa môže ešte zhoršiť, keď si ľahnete. Ani cukor vám sladké sny neprivolá, povzbudí vás energiou a bude sa vám ťažko zaspávať. Ak vás prepadne nočný hlad, dajte si banán, ktorý obsahuje horčík, draslík, aminokyselinu tryptofán a vitamín B6, ktoré sú hotovým kokteilom na dobrý spánok.

S kávou a alkoholom opatrne
Neskoré pitie kávy vám môže sťažiť zaspávanie. Ak chcete mať regeneračný spánok plný pekných snov, poslednú kávu si dajte najneskôr o 14. hodine. Možno si myslíte, že pohárik vína či iného alkoholu vám pomôže ľahšie zaspať, ale opak je pravda. Spánok budete mať plytkejší a môžu sa objaviť aj nočné mory. No recept starých mám v podobe teplého mlieka pred spánkom naozaj funguje a účinný je aj čaj z medovky, harmančeka alebo z lipy.

Uložte sa do správnej polohy
Aj poloha, v ktorej spíte, ovplyvňuje, aké sny sa vám budú snívať. Štúdia Univerzity Shue Yan v Hongkongu ukázala, že ľudia spávajúci na bruchu mávajú zvyčajne sny nabité erotikou a vášňou, často sa im sníva, že majú tajného ctiteľa, zväčša známu osobnosť. Pri spánku na chrbte sa zase často objavuje nočná mora, pri ktorej sa dostavuje pocit paralýzy. Ideálne je spať na boku. Pozor, aby ste počas spánku nemali prikrytý nos a ústa, pretože to vám môže vyvolať sny, v ktorých sa budete dusiť. Odložte elektroniku

Čím menej elektroniky budete mať v spálni, tým lepšie sa vám bude spať a budete mať krajšie sny. Vyhýbajte sa tomu, aby ste si na mobile, tablete či počítači v posteli tesne pred spaním čítali e-maily, správy alebo sociálne siete, a to hneď z dvoch dôvodov. Mohli by ste naraziť na niečo, čo vás rozruší, navyše modré svetlo z obrazovky povzbudzuje bdelosť, takže sa vám bude veľa ťažšie zaspávať a sotva vás navštívia príjemné sny.

Pred spánkom relaxujte
Neskoro večer nemyslite na veci, ktoré vás stresujú, môže vám to spôsobiť nočné mory a nepokojný spánok. Vaše sny môže negatívne poznačiť aj to, ak budete tesne pred spánkom intenzívne cvičiť či pracovať. Aspoň hodinu pred spaním sa nalaďte na príjemnú vlnu, nepočúvajte agresívnu hudbu a nesledujte strašidelné filmy či filmy plné násilia. Dobré je venovať pred spánkom pár minút intenzívnej relaxácii, aby ste odbúrali stres. Vyskúšajte jogu, meditáciu či dychové cvičenia.

Autor: Tatiana Kubicová
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Prírodná medicína"

Poradňa