Zázračné cvičenia na kríže: Pomôžu nielen od bolesti

Zázračné cvičenia na kríže: Pomôžu nielen od bolesti

Vysunula sa vám platnička? Od bolesti vám pomôžu niektoré špeciálne cvičenia. No keď bolesť neustupuje, skôr naopak a pridajú sa k nej napríklad poruchy močenia alebo vám začne ubúdať svalstvo na nohe, operácii sa už zrejme nevyhnete. Určite vyhľadajte lekára.

Kríže v teple
Ofúklo vás na prechádzke alebo ste spali s odhaleným chrbtom? Chyba! Koledujete si o to, že na druhý deň sa pre neznesiteľnú bolesť v krížoch nepostavíte z postele a budete mať problém chodiť aj sedieť. Prechladnutie totiž podporilo vznik zápalu. Svaly sa stiahli a znehybnili nerv. Alebo ho držia v nesprávnej polohe. Oddychujte, lebo pohybom sa poškodenie ešte stupňuje.

Tomuto sa vyhnite:

Úplná nehybnosť: Platnička má rada pohyb, lebo pri ňom nastane medzi stavcami jej stlačenie a vzápätí uvoľnenie. Pri ňom podobne ako špongia vytlačí tekutinu, aby ju zasa do seba nasala. Ak však dlho sedíte bez toho, aby ste zmenili polohu (pri počítači či počas šoférovania), vaša platnička trpí.

Priveľa námahy: Aj priveľká záťaž je na škodu. Vaše kríže trpia, ak robíte nesprávne rotačné pohyby, či ste dlho ohnutá v zlom uhle. Stačí, ak nosíte v jednej ruke ťažkú tašku, čupíte a napríklad vytrhávate v záhradke burinu, máte ohnutý chrbát pri žehlení alebo vysávaní, alebo umývate podlahu štvornožky.

Na toto si dajte pozor:

1. Ideálny šport je turistika. Vyhýbajte sa však športom, kde sú tvrdé dopady a doskoky. Zabudnite teda na volejbal a basketbal.
2. Keď beháte, vyhnite sa behu na tvrdom podklade, lebo trpia nielen kolená a kĺby, ale aj chrbtica.
3. Ak vás bolia kríže, necvičte! Pomôžu vám protizápalové lieky, ktoré pomáhajú odstrániť zápal, no zároveň tlmia bolesť.
4. Chrbtici doprajte aspoň trochu pohybu. Ak pre bolesť nevládzete chodiť, prejdite sa, lebo chrbticu treba v akútnom štádiu bolestí chrániť, nie úplne znehybnieť. Vynechajte pohyb, ktorý vám robí problém.

Cviky na kríže

+ Ľahnite si na chrbát, ruky položte vedľa tela a vystrite nohy. Nadýchnite sa a s výdychom zdvíhajte hlavu od podložky tak, aby ste bradu priblížili čo najviac k hrudníku.
+ V ľahu na chrbte pokrčte nohy a ruky si prekrížte na hrudníku. Pomaly zodvihnite trup od podložky, až kým nezdvihnete nad zem aj lopatky. Potom sa vráťte do východiskovej polohy.
+ Ľahnite si na chrbát a nohy vystrite. Pravú nohu prekrížte cez ľavú tak, aby chodidlá boli vedľa seba. Ak je pravá noha položená na ľavej, vykonávajte rotáciu na ľavú stranu a opačne. Nezabudnite vymeniť strany. Obdobou tohto cviku je zdvihnutie a ohnutie jednej nohy tak, aby v bedrách a kolene tvorila pravý uhol. Potom ohnutou nohou robte rotáciu smerom k vystretej nohe. Kolenom sa snažte dotknúť podložky.

Cviky opakujte 8- až 10-krát.

Autor: Marcela Martinková
Foto: Shutterstock.com

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa