Zdravé raňajky: Čo by mali obsahovať a kde robíte chybu?

Zdravé raňajky: Čo by mali obsahovať a kde robíte chybu?

Patríte k ľuďom, ktorí si bez poriadnych raňajok nevedia predstaviť začiatok dňa?

Alebo len napochytre vypijete pár dúškov kávy a utekáte s műsli tyčinkou v ruke na autobus? Nuž, ani jeden, ani druhý prípad nie je ideálny. Raňajky, ako prvé jedlo dňa, si vyžadujú viac pozornosti, než sa im je obyčajne dostáva.

Kde robíme chybu
Niektorí sa mylne nazdávajú, že raňajky nie sú také dôležité, ako ostatné jedlá dňa. Čiastočne za to môže fakt, že žijeme rýchlejšie a na pravidelnú stravu si v zhone nevieme spraviť dostatok času. Cez víkend to je iné, môžeme si dopriať pokojné najedenie sa bez pocitu, že nič nestíhame. Ignorovanie raňajok sa však prejaví už počas dňa. Ako?

Ak zhltnete drobnosť pochybnej výživovej hodnoty, alebo nebudete raňajkovať vôbec, už pred obedom na vás padne únava. Energia začne klesať okolo jedenástej a telo si bude automaticky pýtať viac sacharidov a tukov. Dôsledkom bude obed, počas ktorého zhltnete čokoľvek kalorické bez rozmyslu.

Teória, že keď nebudete raňajkovať, schudnete, tak vôbec neobstojí. Napokon, je overené, že ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú, majú nižšie sklony k nadváhe ako tí, ktorí prvé jedlo dňa ignorujú.

Čo by mali obsahovať?
Vyvážené raňajky by mali tvoriť štvrtinu denného energetického príjmu. Aby telo dostalo dôležité látky, potrebujete organizmu dodať proteíny, karbohydráty, vlákninu i trocha tuku. Tuku? Áno, ale zdravého. Klobáska či opečená slanina tou správnou voľbou určite nie sú.

Môžete si však pripraviť zeleninovú omeletu, celozrnné hrianky s cottage cheesom, knäckebrot s avokádovou nátierkou. Tavené syry nie sú najzdravšou alternatívou nátierok a už vôbec by ste ich nemali malým školákom dávať dennodenne na desiatu, podobne ako údeniny.

Ak máte radšej sladké raňajky, doprajte si jogurt, probiotický nápoj, műsli (nie pražené kukuričné lupienky, ale klasické zdravé ovsené vločky s ovocím), ovsenú kašu s troškou javorového sirupu alebo medu. Pochutíte si aj na celozrnnom pečive s troškou arašidového masla. Samozrejmosťou by mal byť aspoň jeden kus ovocia, napríklad banány, hruška, broskyňa.

Tipy na zdravé raňajky
- Ovsená kaša s medom
- Ovsené vločky s hrozienkami, orechmi, jogurtom a sušeným ovocím
- Celozrnná žemľa s tvarohovou nátierkou, paprikou a uhorkou
- Omeleta z dvoch vajec s pažítkou a krajcom celozrnného chleba
- Ovocný šalát z troch druhov ovocia, vlašskými orechmi a medovo-citrónovou zálievkou
- Vajíčko namäkko s knäckebrotom

Autor: maj
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa