6x ako sa zbaviť neustálej únavy

Povzbuďte svoj jedálniček
Napĺňať svoj žalúdok iba cestovinami, čínskym jedlom na obed a slanými pochúťkami a dezertmi spôsobí našu ospalú hodinku okamžite po dojedení. Plus k tomu treba pripočítať nedostatok tekutín, ktoré z nás robia nielen vyčerpaných, ale aj zábudlivých ľudí. Faktom je, že stravovacie návyky hrajú dôležitú úlohu v tom, ako dobre fungujeme na všetkých úrovniach.

Raňajkujte, aj keď nemáte hlad
Štúdie ukazujú, že ľudia, ktorí jedia raňajky sa cítia oveľa lepšie, ako po psychickej, tak po fyzickej stránke, ako tí, čo preskočili ranné jedlo. Britskí vedci z Cardiff University dokonca zistili, že miska cereálnych vločiek každé ráno je spojená s nižšou hladinou stresového hormónu kortizolu.

Jedzte každé tri až štyri hodiny
Mať tri malé jedlá a dve veľké po celý deň môže udržať hladinu vášho cukru v krvi stabilizovanú. ALE! Super veľké jedlo si vyžaduje viac našej energie na trávenie, čo môže spôsobiť, že sa cítite letargický. Na každé mini jedlo tu a tam nespotrebujeme naše energetické zásoby. Dostaneme do tela živiny, energiu a zdravé tuky, nájdete ich v rybách, orechoch a olivách. To je aspoň ideálna kombinácia zdravého taniera. Tieto tuky a bielkoviny prispievajú k našej spokojnosti, takže nemusíte ísť hneď hľadať niečo sladké za pol hodinu.

Jedzte viac vlákniny
Vláknina má nízky glykemický index, čiže sa jej účinok uvoľňuje pomaly. Tak aj vstupuje do krvného riečiska, v pomalom a vytrvalom tempe. Pri výbere svojho mini jedla hľadajte potraviny s vlákninou. Denná odporúčaná hodnota je 25 až 30 gramov vlákniny (priemerný Slovák konzumuje len polovicu). Niektoré odporúčania: miska hrozienok (5 gramov vlákniny na šálku), čierna fazuľa a syr zabalený vo viaczrnnej tortille (7,5 g na 1/2 hrnčeka, jedna tortilla má 5 gramov), jablko so šupkou ( 3,3 g) a celozrnné špagety (6,3 g na šálku).

6x ako sa zbaviť neustálej únavy
Dodajte mozgu palivo
Náš mozog potrebuje omega-3 mastné kyseliny, ktoré  sa nachádzajú v tučných rybách (napr. v tuniakovi, losose), vlašských orechoch a repkovom oleji. Tieto esenciálne mastné kyseliny hrajú úlohu v udržiavaní zdravých mozgových buniek a pomáhajú nám cítiť sa psychicky dobre. Omega-3 mastné kyseliny podporujú ukladanie sacharidov vo forme glykogénu v tele, ako hlavný zdroj uloženého paliva, ktoré sa neukladá do zásob ako tuk.

Zostaňte hydratovaní
Voda tvorí väčšinu vašej krvi a iných telesných tekutín, a dokonca aj mierna dehydratácia môže spôsobiť, že sa vám začne zahusťovať, čo núti srdce pumpovať horšiu krv do vašich buniek a orgánov, čo následne vedie k únave.

Dostatok tekutín znamená aj efektívnejšie prúdenie živín po celom tele. Ako sa dá zmerať, či ste dostatočne hydratovaní? Sledujte, ako často močíte. Mali by ste ísť každé dve až štyri hodiny, a váš moč by mal byť jasný alebo svetlo žltý. Okrem toho, môžete tiež konzumovať potraviny, ktoré prirodzene obsahujú vodu, napríklad jogurt, brokolicu, mrkvu a šťavnaté ovocie ako melóny, pomaranče a grepy.

Autor: Emily