Niektoré minerály, ako napríklad vápnik, fosfor, draslík či horčík potrebujeme každý deň dostať do tela v množstve viac než 300mg. Naproti tomu iné minerálne látky sú pre organizmus potrebné v niekoľkonásobne menších dávkach, v rozpätí iba niekoľkých miligramov až mikrogramov. Tieto látky nazývame stopovými prvkami. Patrí sem železo, zinok, meď, mangán, chróm a mnohé iné.

Stačí minimálna odchýlka od normy a celá fyziologická rovnováha organizmu sa môže zrútiť ako domček z karát.
Zdroj: Shutterstock
Stačí minimálna odchýlka od normy a celá fyziologická rovnováha organizmu sa môže zrútiť ako domček z karát.

Stratené minerály
Váš jedálny lístok môže byť hoci aj vytrhnutou stránkou z učebnice o zdravej výžive, ale to ešte neznamená, že naozaj dodávate telu všetko, čo potrebuje. Minerálne látky sa k nám už nedostávajú tak ľahko, ako v minulosti. Z pôdy sa strácajú hnojením, takže na ich dostupnosť v potravinách sa dnes nemožno spoľahnúť. Primálo spánku a priveľa stresu, cigarety, alkohol, ochorenia... všetky tieto faktory nám odčerpávajú minerály z tela.

Vonkajšie príznaky ich nedostatku často odignorujeme alebo si jednoducho kúpime multivitamínový prípravok vo viere, že pár univerzálnych tabletiek napraví, čo treba. Deficit minerálov a stopových prvkov ale môže úplne rozvrátiť vnútorné prostredie tela a viesť k nebezpečným ochoreniam ako cukrovka, anémia, obezita, dokonca aj k neurózam. Vtedy sa už polámané nechty a poškodené vlasy javia ako ten najmenší problém. Ak si myslíte, že vám chýba niektorý z minerálov, môžete sa rozhodnúť aj pre špecifický výživový doplnok. Pokiaľ ale nemáte vysokoškolský diplom z chémie, nechajte si pri ich  výbere radšej poradiť od skúseného lekárnika.