1. kolo: Vitamín A
Tento vitamín je rozpustný v tuku a tvorí ho skupina látok s podobným zložením. Najdôležitejší je retinol a karotenoidy, napríklad betakarotén. Vitamín A je silný antioxidant. Potrebujete ho pre silnú imunitu, zachovanie dobrého zraku a zdravú pokožku a sliznice. Nedostatok vitamínu A môže byť príčinou častých zápalov a oslabenej imunity. Dlhodobo nízka hladina vitamínu A spôsobuje vysychanie slizníc, zhoršovanie zraku a môže viesť až k šeroslepote. Prejavuje sa aj suchou, šupinatou pokožkou, krehkými, lámavými vlasmi a nechtami. V 100 g cibule sú iba 2 IU (medzinárodné jednotky) vitamínu A, v 100 g póru 1 667 IU. Bod pre pór.
Stav - 0 : 1

por
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Vitamín B6
Pyridoxínu sa hovorí aj ženský vitamín, pretože vyrovnáva hladinu hormónov v krvi, čo pomáha ženám s predmenštruačným syndrómom aj v klimaktériu. Dostatok vitamínu B6 je dôležitý najmä v zimnom období, pretože sa stará o pokožku, pomáha pri nervozite a depresiách. Spolu s horčíkom sa odporúča pri únave, podráždenosti, strese, svalových kŕčoch a pocite celkového vyčerpania. Nízky príjem pyridoxínu býva častou príčinou ekzémov, vypadávania vlasov i zhoršovania pamäti. Ženy potrebujú denne 1,3 mg, po 50. roku života 1,5 mg. V 100 g cibule je 0,12 mg pyridoxínu, v 100 g póru 0,233 mg. Ďalší bod pre pór.
Stav - 0 : 2

cibula
Zdroj: Shutterstock

3. kolo: Vitamín C
Bez tohto vitamínu by ľudské telo nefungovalo, preto ho treba neustále dopĺňať. Kyselina askorbová má silné antioxidačné účinky, medzi najdôležitejšie funkcie patrí posilňovanie obranyschopnosti organizmu a zvyšovanie odolnosti proti infekciám a zápalom. Podporuje tvorbu bielych krviniek a protilátok, ktorých úlohou je rozpoznať a zneškodniť nebezpečné mikroorganizmy. Okrem toho sa stará o srdce a cievy, upravuje cholesterol, zúčastňuje sa na tvorbe kolagénu, spevňuje pokožku, urýchľuje hojenie rán, chráni zrak. V 100 g cibule sa nachádza 7,4 mg vitamínu C, v 100 g póru 12 mg. Opäť boduje pór.
Stav - 0 : 3