Oranžová a červená
Oranžové ovocie a zelenina ako mrkva, tekvice, melóny, sladké zemiaky obsahujú ohromné množstvo karotenoidov. Patrí medzi ne aj betakarotén, ktorý sa v tele premieňa na vitamín A potrebný na správne fungovanie imunitného systému, rast kostí a spolu s ďalšími karotenoidmi – luteínom a zeaxantínom – je dôležitý pre zdravé oči. V červenom ovocí a zelenine, ako sú rajčiny, paprika, vodný melón a grapefruity, sa nachádza aj karotenoid lykopén, ktorý chráni pred artériosklerózou, cukrovkou, sivým zákalom i rakovinou.

Zelená
Tmavozelená zelenina ako brokolica, kel, listové šaláty či špenát by mala byť na tanieri každý deň. Všetky patria medzi funkčné potraviny a z dlhého zoznamu živín potrebných na udržanie dobrého zdravia treba spomenúť najmä vlákninu, draslík, kyselinu listovú, vitamíny A, C a E.

Modrá, purpurová, karmínová a hnedá
Bobuľové ovocie, čerešne, tmavé hrozno, horká čokoláda a niektoré čaje sú výborné zdroje flavonoidov, ktoré podporujú správne funkcie mozgu a krvný obeh.

d
Zdroj: Shutterstock