Na strave záleží
Zloženie črevnej mikrobioty ovplyvňujú viaceré faktory, napríklad vek a výživa. „Črevný mikrobióm prechádza najväčšími zmenami v detstve a starobe. U zdravých jedincov je v priebehu života relatívne stabilný, až vo vyššom veku dochádza k výraznejším zmenám,“ vysvetľuje doktorka Čierna a dodáva: „Kontrolovaná štúdia ukázala, že zloženie črevnej mikroflóry sa dramaticky mení zvýšením obsahu tukov v strave a znížením obsahu vlákniny. Vysoká konzumácia rýchleho občerstvenia, sla­dených nápojov, rafinovaných cukrov a nízky príjem vlákniny sa odráža aj na nepriaznivom, nežiaducom zložení črevného mikrobiómu. Rizikovým faktorom je aj vysoká spotreba antibiotík.“

Pestrá strava
Zdroj: Stockfood
Pestrá strava

Nakŕmte baktérie 
Črevný mikrobióm i celkové zdravie podporíte tým, že budete konzumovať dostatok probiotických potravín, ako sú živé jogurty, acidofilné mlieko, kefír a probiotické nápoje. Ďalšou možnosťou je dodávať telu probiotiká, ktoré stabilizujú imunologickú bariéru v sliznici tráviaceho traktu. Detská gastroenterologička radí: „Nie je probiotikum ako probiotikum. Každé probiotikum, každý jednotlivý kmeň má svoje špecifické účinky a uplatňuje sa pri riešení rôznych zdravotných problémov. Najčastejšie ide o rôzne gastrointestinálne ťažkosti, ako sú hnačky, zápcha, nafukovanie, poruchy motility čreva a podobne.“

Malí pomocníci s veľkým účinkom
Zdroj: Shutterstock
Malí pomocníci s veľkým účinkom

Viete, že...

  •  ... 70 až 80 % imunitných buniek sédli v črevách? 
  • ... 1,5 až 2 kg vážia dohromady baktérie v tráviacej sústave?
  • ... počet črevných baktérií je 10-krát vyšší ako počet buniek ľudského tela?