Pohyb, pestrost, probiotiká... Radí športový fyziológ a vedec Viktor BIELIK

Viktor BIELIK
Zdroj: archív
Viktor BIELIK

Vezmite si k srdcu zlaté pravidlo 3P na silnú imunitu.

1. Zorganizujte si čas
Ak zvládnete rozvrhnúť si deň, teda 24 hodín, na plnohodnotný spánok, ohraničenie práce, zabezpečenie a konzumáciu pestrej stravy, telesný pohyb a trávenie voľného času s rodinou, znížite účinok stresu, hlavného protivníka imunity.

2. Zbavte sa závislosti
Čo najrýchlejšie by ste mali znížiť závislosť od digitálneho sveta (nejde len o sociálne siete) a snažiť sa uprednostniť osobný kontakt, či už pracovný, alebo voľnočasový.

Pohyb
Zdroj: shutterstock
Pohyb

3. Dezinfikujte, ale...
Farmárske deti majú lepšiu imunitu a sterilita, naopak, imunitu znižuje. Spresnenie odporúčaní však treba prenechať hygienikom a epidemiológom.

4. Zdravo jedzte
Človek potrebuje komplexný príjem výživných látok. Z prírodných zdrojov dokáže organizmus využiť viac. Jedným z nich sú kyslomliečne produkty obsahujúce okrem bielkovín a vápnika aj prebiotiká, probiotiká a postbiotiká.

5. Nekazte si imunitu
Imunita má rada telesne aj duševne aktívnych ľudí. Priemyselne upravovaná strava, nedostatok spánku, naháňanie sa za časom v práci, pitie alkoholu, prejedanie sa a polihovanie sú faktory, ktoré imunitu kazia.

Na strave záleží
Zdroj: https://i.pinimg.com/564x/b0/f5/93/b0f5935b3391769464c66a392152ef09.jpg
Na strave záleží

TIP!
Črevný mikrobióm má rád zdravý životný štýl, teda pohyb a dobrú stravu, a ocení, keď si nepustíte do života zbytočný stres, ale obklopíte sa tými, ktorých milujete. A potom pridajte už len kúsok starostlivos­ti navyše – v zime si strážte najmä dostatok vitamínov D a C, ktoré sú v otázkach imunity zásadné, a doprajte si potraviny obsahujúce probiotiká.