Okrúhlica vs kaleráb: Ktorá kapustová zelenina je nutrične bohatšia?

Patrí medzi najsilnejšie antioxidanty a predstavuje až 80 percent dennej spotreby vitamínov. V tele sa neukladá do zásoby, preto ho musíte denne dopĺňať zo stravy. Podporuje imunitu a zlepšuje odolnosť proti infekciám, posilňuje srdce a cievy, znižuje cholesterol, urýchľuje hojenie rán, chráni zrak, spevňuje pokožku, zmierňuje tvorbu vrások. V 100 g okrúhlice sa nachádza 21 mg vitamínu C, v 100 g kalerábu 62 mg. Bod pre kaleráb.
Stav - 0 : 1

2. kolo: Pyridoxín
Vitamín B6 zmierňuje príznaky predmenštruačného syndrómu aj klimaktéria, zlepšuje imunitu, vyživuje pokožku, pomáha pri depresiách. Nedostatok môže byť príčinou únavy, tvorenia ekzémov, vypadávania vlasov či zhoršovania pamäti. Ženy by mali denne prijať 1,3 mg, v tehotenstve 1,9 mg a po 50-ke 1,5 mg pyridoxínu. V 100 g okrúhlice je 0,09 mg pyridoxínu, v rovnakom množstve kalerábu 0,13 mg. Opäť boduje kaleráb.
Stav - 0 : 2

Okrúhlica vs kaleráb: Ktorá kapustová zelenina je nutrične bohatšia?

3. kolo: Vláknina
Nestráviteľná časť potravy na seba viaže škodlivé látky a odvádza ich z tela, čím chráni sliznicu čriev, preto je dobrou prevenciou onkologických ochorení, najmä rakoviny hrubého čreva. Vláknina nezvyšuje krvný cukor, pomáha udržiavať optimálnu hmotnosť a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Pre zachovanie dobrého zdravia by ženy mali denne zjesť 25 mg vlákniny, muži až 30 mg. V 100 g okrúhlice sa nachádza 1,8 g vlákniny, v100 g kalerábu 3,6 g. Bod pre kaleráb.
Stav - 0 : 3

Víťaz: Kaleráb
Chrumkavý kaleráb vám doplní vitamíny B, C a E, vápnik, železo, draslík a niektoré vzácne fytochemikálie. Inositol zabraňuje rozvoju sklerózy, selén chráni pred voľnými radikálmi, síra zabíja baktérie, biotín (vitamín B7) vyživuje pokožku a vlasy, cholagogum urýchľuje vylučovanie žlče, vláknina odvádza z tela škodlivé látky. Kaleráb vám pomôže lepšie sa sústrediť, podporuje duševnú sviežosť, zlepšuje náladu a odbúrava nahromadený stres. Pokrájajte ho na tenké plátky a chrumkajte namiesto čipsov, postrúhajte ho do šalátov alebo poduste na troche olivového oleja.

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock