1. kolo: Vitamín A
Je rozpustný v tuku a tvorí ho skupina látok s podobným zložením. Najdôležitejší je retinol a karotenoidy, napríklad betakarotén. Stará sa o zrak, sliznice, kosti, krvotvorbu, chráni pred nádorovými ochoreniami. Ak chýba, vysychajú sliznice a oči, zhoršuje sa zrak, šúpe sa pokožka a telo začne strácať obranyschopnosť. V 100 g pekinskej kapusty je 3 018 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu A, v 100 g rímskeho šalátu až 8 711 IU. Bod pre šalát.
Stav - 0 : 1

2. kolo: Vitamín K
Tento vitamín je takisto rozpustný v tuku a je nevyhnutný pre zrážavosť krvi a správnu činnosť pečene. Viac ho potrebujú ženy, ktoré majú problémy s krvácaním z nosa alebo silnú menštruáciu. Vitamín K podporuje vstrebávanie vápnika, priaznivo pôsobí na srdce, cievy a obličky. V 100 g pekinskej kapusty sa nachádza 43 mikrogramov vitamínu K, v rovnakom množstve rímskeho šalátu 103 mikrogramov. Ďalší bod pre šalát.
Stav - 0 : 2

3. kolo: Kyselina listová
Vitamín B9 je dôležitý na krvotvorbu, fungovanie nervovej sústavy a na vývoj a rast plodu v tehotenstve. Nedostatok sa môže prejaviť únavou, slabosťou, bledosťou, náladovosťou, zhoršovaním pamäti, tráviacimi problémami, vypadávaním vlasov, infekciami v ústach, poruchou krvotvorby a rastu. Zo 100 g pekinskej kapusty získate 79 mikrogramov kyseliny listovej, z rovnakého množstva rímskeho šalátu 136 mikrogramov. Opäť boduje šalát.
Stav - 0 : 3

Starovekí Rimania ho jedli na záver stolovania.
Zdroj: Shutterstock
Starovekí Rimania ho jedli na záver stolovania.

Víťaz: Rímsky šalát
Štíhly šalát s tuhšími listami a jemnou mandľovou chuťou má zo všetkých šalátov najvyšší obsah živín. Starovekí Rimania ho jedli na záver stolovania, pretože zlepšuje trávenie a ľahšie sa po ňom zaspáva. Môžete ho jesť čerstvý aj tepelne upravený, napríklad orestovaný, krátko sparený či podusený. Alebo ho marinujte v zmesi sójovej omáčky, suchého bieleho vína, trošky cukru a olivového oleja a na pár minút dajte na gril.