1. kolo: Niacín
Vitamín B3 (nikotínamid, vitamín PP) je dôležitý pre pokožku, nervy, srdce a trávenie. Podporuje duševnú činnosť, zúčastňuje sa na tvorbe energie a na metabolizme tukov a cukrov. Nedostatok niacínu sa prejavuje únavou, poruchami trávenia, zvýšeným cholesterolom a kožnými problémami. Odporúčaná denná dávka: muži 15 až 20 mg, ženy 13 až 15 mg. V 100 g uvarenej pohánky sa nachádza 0,9 mg niacínu, v 100 g varených jačmenných krúp 2,1 mg. Bod pre jačmeň.
Stav - 0 : 1

obilniny
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Mangán
Tento stopový prvok sa v tele neukladá do zásoby a zo stravy sa vstrebáva len 3 až 4 %, preto treba dbať na jeho dostatočný príjem. Mangán chráni pred vysokým cholesterolom, hypertenziou, artériosklerózou, anémiou aj pred duševnými chorobami. Je nevyhnutný aj na tvorbu energie, rast kostí a chrupaviek, na reguláciu cukru v krvi a silnú imunitu. Podporuje využitie vápnika, fosforu, železa a vitamínu E. Denná potreba je 2,5 až 5 mg. V 100 g varenej pohánky je 0,4 mg mangánu, v 100 g jačmenných krúp 0,3 mg. Bod pre pohánku.
Stav - 1 : 1