Chrápanie sú vibrácie sprevádzané zvukom, ktoré spôsobujú čiastočne uvoľnené tkanivá v krku. Približne polovica dospelých chrápe príležitostne a pre väčšinu to nepredstavuje žiadny zásadnejší problém, ak si odmyslíme partnera na druhej strane postele.

Dôsledky má až to, keď chrápanie narúša dych a to vyvoláva prebúdzanie. Tento stav sa nazýva spánkové apnoe, ktoré sa vie pretaviť až do chronickej ospalosti. Existujú lekárske možnosti od ústnych prístrojov po jednoduchú chirurgiu, ktorá pomôže otvoriť dýchacie cesty a umožní spať bez narušení. Chrápanie sa dá obmedziť aj výmenou spánkovej pozície, najmä odnaučením sa spávať na chrbte.

Ak nevydržíte, skúste si podložiť zboku telo vankúšom. Existuje tiež zariadenie so snímačom pohybu, ktorý vás upozorní, keď sa prevrátite späť na chrbát. Nielen spánkovú výhodu má aj zníženie telesnej hmotnosti. Ak schudnete, zmenšia sa vám mäkké tkanivá v okolí úst a krku, ktoré často prispievajú k spánkovému apnoe.

Spánok – nie je to nič prevratné, platí to stále. Spánok je najlepší na akúkoľvek únavu. Ale pozor! Počas dňa neodporúčame vyspávať dlho, na zregenerovanie vám úplne postačí 30 minútový oddych. Samozrejme, za predpokladu, že máte dostatočne dlhý nočný spánok.
Zdroj: Shutterstock

Budí vás „potreba“?
Prebudenie počas noci pre návštevu toalety je bežné. No „prírodné budíčky“ viackrát za noc môžu byť známkou niečoho iného. U mužov môže ísť o problém s prostatou, u žien o signál hyperaktivity mechúra alebo močovú infekciu. U zdravých jedincov je vysvetlenie jednoduchšie. Skrátka ste sa „prevodnili“. Neodporúča sa vypiť priveľa tekutín bezprostredne pred spaním, pitie by ste mali obmedziť už dve až tri hodiny na sklonku dňa.