Raňajky vhodné pre najmenších: Chystáte im v karanténe tie správne?


Otcovia zaostávajú
Štyri percentá detí neraňajkujú nikdy a každé desiate dieťa má na raňajkovom tanieri sladkosti. Prvé jedlo dňa až v 84% deťom pripravujú rodičia, z toho v drvivej väčšine iba matky.

Najmä pečivo

Vo viac ako tretine prípadov deti ráno jedia obložené cereálne pečivo, ktoré je vcelku správnou raňajkovou voľbou. Cereálny pekárenský výrobok totiž do tela uvoľní dostatok sacharidov, ktoré nám postupne dodávajú energiu a udržiavajú naše trávenie v správnom rytme. Ráno sú tiež veľmi podstatné aj bielkoviny. Syry, šunka, mliečne výrobky bez zbytočných pridaných cukrov a konzervantov dodajú dostatok výživy telu i mozgu. Vlákninu zabezpečí priložená zelenina.

Nátierky
Nátierkové maslo, tradičné maslo a čerstvé syry vo forme napríklad cottage cheese sú podľa najnovších zistení zdravým variantom nátierok. Nezabudnite sa však pozrieť na zloženie. Zbytočné škroby, soli a konzervanty z nich môžu urobiť zbraň, namierenú proti žalúdku. Na tavené syry zabudnite. Sú nezdravo modifikované do roztierateľnej podoby a pre deti sú vyslovene nevhodné.

Raňajky vhodné pre najmenších: Chystáte im v karanténe tie správne?

Aromatizované nátierky a rôzne napodobeniny masiel by ste im tiež dávať nemali. Odborníci odporúčajú nátierky striedať alebo vyrábať doma. Vieme tak obmieňať ich zloženie, regulovať obsah solí a konzervačných látok a orientovať sa na sezónne ingrediencie a čo najviac druhov zeleniny.

Pozor na cukry
Výrobcovia rôznych „hravých“ potravinárskych výrobkov určených na raňajky detí a mohutne podporovaných reklamnými kampaňami môžu klamať telom. Čokoládové guľôčky, škoricové lupienky či ovocné pražené müsli zvyknú mať minimum vlákniny na úkor množstva jednoduchých cukrov.

Ovsené vložky sa totiž vyprážajú v sladkej múčke, aby získali lákavú chuť a v hotovej podobe sú vlastne sladkosťou. Nehovoriac o tom, že mnoho detí na raňajky obľubuje koláče či croissanty, ktoré sú plné jednoduchých cukrov a rýchlo sa vstrebajú. Dieťa je po nich zakrátko opäť hladné. To platí aj o mliečnych výrobkoch. Mnohé môžu byť presladené na úkor výživnosti, najmä smotanové a krémové dezerty čí nízkotučné jogurty s pridaným cukrom a sladidlami.

Autor: maj
Foto: Shutterstock