1. kolo: Niacín
Vitamín B3 (nikotínamid, vitamín PP) sa stará o pokožku, nervy, srdce a trávenie. Podporuje duševnú činnosť, zúčastňuje sa na tvorbe energie a na metabolizme tukov a cukrov. Nedostatok sa prejavuje únavou, poruchami trávenia, vysokým cholesterolom a kožnými problémami. Odporúčaná denná dávka: muži 15 až 20 mg, ženy 13 až 15 mg. V 100 g šampiňónov je 3,6 mg niacínu, v 100 g húževnatca 3,9 mg. Bod získava húževnatec.
Stav - 0 : 1

huby
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Riboflavín
Vitamín B2 je dôležitý pre dobrý zrak, chráni pred sivým zákalom, podporuje zdravie pokožky, slizníc, srdca a ďalších telesných orgánov a podobne ako niacín ovplyvňuje metabolizmus tukov a cukrov. Pri nedostatku vitamínu B2 sa tvoria trhlinky v kútikoch úst, môže sa objaviť pálenie očí, pier a jazyka, zápaly ďasien a spojoviek. V 100 g šampiňónov sa nachádza 0,4 mg niacínu, v rovnakom množstve húževnatca 0,3 mg. Bod pre šampiňóny.
Stav - 1 : 1

3. kolo: Selén
Stačí ho máličko, pre silné antioxidačné účinky ho však nič nenahradí. Selén je potrebný pre správne fungovanie organizmu, spolu s vitamínom E chráni pred srdcovo-cievnymi i nádorovými ochoreniami, zabraňuje tvorbe krvných zrazenín, zlepšuje vstrebávanie železa, posilňuje imunitu a spomaľuje starnutie. Optimálne množstvo: 1 mikrogram na 1 kg hmotnosti. V 100 g šampiňónov je 9,3 mikrogramu selénu, v 100 g húževnatca 5,7 mikrogramu. Bod získavajú šampiňóny.
Stav - 2 : 1

huby
Zdroj: Shutterstock

Víťaz: Šampiňón
Jemné šampiňóny sú ozajstní šampióni medzi hubami. Obsahujú až 90 percent vody, plnohodnotné bielkoviny a veľa vlákniny. Z vitamínov sú to najmä vitamíny skupiny B, z minerálnych látok draslík, fosfor, horčík, železo a selén, zo stopových prvkov fluór, mangán, zinok, jód, titan a meď. Antibakteriálne a antibiotické vlastnosti šampiňónov sú známe už dávnejšie, výskumy potvrdili aj ich antidiabetické účinky. Pri pravidelnej konzumácii znižujú spotrebu inzulínu, preto môžu byť skvelou súčasťou stravy pre diabetikov. Pre nízky obsah energie a vysokú schopnosť zasýtiť by ich častejšie mali jesť aj ľudia trpiaci nadváhou a obezitou, samozrejme, pripravené na troche tuku.