Top 7 ochrancov pečene: Čo potrebuje, aby bola fit?

Každú minútu pečeň prefiltruje 1,5 až 2 litre krvi, v ktorej koluje všetko, čo ste vložili do úst. Zároveň zachytáva škodlivé látky a premieňa ich na neškodný odpad. Čo by ste mali jesť a piť, aby sa vaša pečeň mohla priebežne regenerovať?

1. Káva
Ak ste kávičkárka, nie je čo riešiť. Výskumy opakovane potvrdili, že pitie kávy zvyšuje množstvo antioxidantov v pečeni a chráni ju pred zápalmi, stukovatením i rakovinou. Výrazný ochranný účinok majú tri šálky denne.

2. Čaj
Veľká japonská štúdia ukázala, že u ľudí, ktorí pili 5 až 10 šálok zeleného čaju denne ,sa výrazne zlepšili viaceré hodnoty pečene namerané pri krvných testoch. Čierny i zelený čaj zvyšuje hladinu enzýmov a znižuje množstvo tuku v pečeni.

3. Grapefruit
V grepoch sa nachádzajú dva významné flavonoidy - naringenín a naringín, ktoré prirodzene chránia pečeň. Znižujú riziko zápalu a chránia bunky, zvyšujú množstvo enzýmov potrebných na spracovanie tukov a pomáhajú rýchlejšie odbúravať alkohol.

Top 7 ochrancov pečene: Čo potrebuje, aby bola fit?

4. Cvikla
Červená repa obsahuje betalaíny – prírodné farbivá, ktoré znižujú oxidačný stres a chránia pečeň pred poškodením a zápalmi, zároveň zvyšujú množstvo prirodzene detoxifikačných enzýmov v pečeni.

5. Brokolica
Pečeň miluje vegetariánsku stravu, preto veľmi ocení jedlá z brokolice, ružičkového kelu i ďalšej kapustovej zeleniny. Výskumy potvrdili, že ružičkový kel i brokolica si aj po krátkej tepelnej úprave zachovajú cenné látky, ktoré regenerujú pečeň.

6. Mandle
Tieto jadrá a takisto mnohé orechy sú výborným zdrojom vitamínu E, ktorý chráni pečeň pred stukovatením. Ocení ich aj srdce, ale iba nesolené. Skúste ich pridať do šalátov alebo ich chrumkajte večer namiesto čipsov a sladkostí.

7. Olivový olej
Olivový olej lisovaný za studena má na pečeň viaceré blahodarné účinky. Už jedna lyžica denne zlepšuje metabolizmus a citlivosť na inzulín, zvyšuje hladinu enzýmov, zabraňuje nadmernému ukladaniu tukov v pečeni a podobne.

Top 7 ochrancov pečene: Čo potrebuje, aby bola fit?

Čo pečeni škodí najviac?

  • Mastné a vysmážané jedlá. Strava bohatá na nasýtené tuky znamená vysokú záťaž pre pečeň, čo časom môže viesť k zápalu tohto orgánu.
  • Priveľa cukru a sladkostí. K činnostiam pečene patrí aj premena cukru na tuk. Ak to s cukrom preháňate, pečeň produkuje priveľa tuku, ktorý sa začne ukladať aj v pečeni a okolitých orgánoch.
  • Nadbytok soli v strave spôsobuje fibrózu, čiže zjazvenie pečene. Telo potrebuje soľ, ale určite menej, ako jej v skutočnosti dostáva. Väčšinu soli totiž zjeme v hotových jedlách, polotovaroch, údeninách či v konzervovaných potravinách.

Autor: Jana Brožíková
Foto: Shutterstock