Na Vianoce to pravé orechové: 7 orieškov na zjedenie


1. Pistácie
Patria medzi najzdravšie orechy. Vynikajú vysokým obsahom vlákniny, bielkovín a zdravých tukov. Ak máte podráždené nervy alebo ste v strese, zjedzte zopár pistácií, pretože majú upokojujúce účinky.

2. Vlašské

Orechová klasika nie je vhodná len do pečenia, ale aj na priame jedenie. Obsahujú veľké množstvo mastných kyselín omega-3, ktoré okrem iného podporujú mozgovú činnosť a zlepšujú pamäť.

3. Kešu
Fungujú ako prírodné antidepresívum, za čo môže jedinečná kombinácia minerálnych látok, ako sú horčík, meď, fosfor, mangán a zinok. Okrem toho znižujú riziko tvorby žlčových kameňov až o 25 percent.

4. Mandle
Jadrá mandľových kôstok sú ideálne pre ženy, pretože majú vysoký obsah vitamínu E, ktorý spolu s nenasýtenými mastnými kyselinami pôsobí na pokožku ako elixír. Navyše účinkujú antioxidačne a podporujú imunitu.

5. Lieskovce
Patria medzi menej mastné orechy, sú výborné na srdce a cievy a pomáhajú aj pri cukrovke 2. typu. Pre vysoký obsah železa a vápnika sú obľúbenou maškrtou športovcov. Obsahujú vzácny bór, ktorý je dôležitý na pevné kosti.

Na Vianoce to pravé orechové: 7 orieškov na zjedenie

6. Para
Brazílske orechy sú najvýdatnejší zdroj selénu, ktorý je dobrou prevenciou nádorových ochorení. V 100 g je totiž až 1 914 mikrogramov selénu, čo je 35-násobok dennej potreby. Denne sa odporúča zjesť najviac 2-3 orechy, aby nedošlo k predávkovaniu. Dávky nad 900 mikrogramov sú toxické.

7. Pekanové

Americké príbuzné vlašských orechov obsahujú viac tukov – až 72 percent, zato žiadny cholesterol. Ich prednosťou je vysoký obsah horčíka, železa, vápnika,  draslíka, fosforu a zinku. Prečisťujú cievy, zlepšujú trávenie, upokojujú nervy a udržiavajú mozog v dobrej kondícii.

Píniové oriešky
Jedlé semienka niektorých borovíc, nesprávne označované ako oriešky, majú zaujímavú živicovú vôňu a pikantnú chuť. Hoci sú veľmi mastné a energeticky výdatné, v rozumnom množstve majú priaznivé účinky na zdravie. Obsahujú esenciálne mastné kyseliny omega-6, ktoré potrebujete na udržanie zdravého srdca a ciev.

Nedávne výskumy ukázali, že kyselina pinolenová obmedzuje chuť do jedla, pretože spúšťa tvorbu enzýmov potláčajúcich hlad, navyše znižuje cholesterol. V píniových orieškoch sa nachádza aj veľa vitamínu E a vitamínov skupiny B, minerálnych látok a stopových prvkov. Píniový olej sa používa v studenej kuchyni, liečiteľstve i kozmetike.

Autor: jb
Foto: Shutterstock