Kde sa berie plyn?
V tráviacom trakte sa nepretržite nachádza asi 200 ml plynu a každý deň sa zbavíte ďalších 400 ml až 2 litrov. Veľké množstvo plynov vzniká v hrubom čreve, kam sa dostávajú nestráviteľné alebo ťažšie stráviteľné cukry. Keď sa ich baktérie pokúšajú rozložiť, uniká z nich vodík, oxid uhličitý a metán. Plyny rozťahujú črevné steny a spôsobujú nepríjemný tlak, bolesť, niekedy až kŕče. Podvedome preto uvoľňujete brušné svaly a neraz si musíte povoliť opasok alebo gombík na sukni či nohaviciach.

travenie
Zdroj: Shutterstock

Hľadajte zdroje
Ak tipujete strukoviny: áno, ale v tomto smere sa im často krivdí. Nafúknuť vás môže aj obľúbený veterník. Medzi skrytých vinníkov totiž patria aj jednoduché cukry v sušienkach, sladkom pečive a zákuskoch. Celiatikom robia problémy obilniny obsahujúce lepok, ľuďom s intoleranciou laktózy mlieko a mliečne výrobky. Príčinou nadúvania môžu byť aj príliš slané potraviny a zvýrazňovače chuti ako glutaman sodný, ktoré zadržiavajú v tele vodu. Za zvýšenou tvorbou plynov môže byť aj prospešná vláknina, s ktorou sa do čreva dostáva dusík.

Meteorizmus môže spôsobiť aj hltavé jedenie, sýtené nápoje, žuvačky, voľný umelý chrup a stres.
 

Upravte stravu
Ak vás trápi meteorizmus, jedzte malé porcie a častejšie, jedlo dôkladne požujte. Ak máte v strave priveľa nerozpustnej vlákniny, skúste ju nahradiť jablkami. Nepite sýtené nápoje, iba čistú vodu a nie počas jedla. Podporte črevnú mikroflóru probiotickými potravinami, ako sú živé jogurty. Obmedzte strukoviny, mastné a sladké jedlá. Pri nadúvaní neužívajte lieky proti kŕčom, lebo majú opačný efekt – zastavia pohyb čriev a tým aj odchod plynov. Nadúvanie však netreba podceňovať, môže signalizovať zápal alebo ochorenie niektorej časti tráviacej sústavy.