Nadúvanie po jedle z fazule, zo šošovice, z hrachu, cíceru či zo sóje je úplne prirodzené a týka sa prakticky každého. Neexistujú presné štatistiky, ale plynatosť (meteorizmus) údajne trápi častejšie ženy ako mužov. Je to však pomerne banálny problém, keď vezmete do úvahy zdravotné benefity strukovín. Viete, ako ich pripraviť, aby vám čo najmenej znepríjemnili deň?

s
Zdroj: Shutterstock

Prečo sú zdravé?
Strukoviny majú jedinečné zloženie. Keď ich vhodne skombinujete s celozrnným pečivom a so zeleninou, nahradia aj mäso. Nachádzajú sa v nich nielen dôležité vitamíny, minerály a stopové prvky, ale aj cenné rastlinné bielkoviny a veľké množstvo vlákniny. Fazuľa, hrach a cícer vynikajú obsahom horčíka, vápnika, draslíka, fosforu, mangánu, železa, medi a vitamínov skupiny B, šošovica a sója sú najbohatšie rastlinné zdroje bielkovín. Sója ich má až 34 percent, preto je dôležitou súčasťou vegetariánskej stravy.

Hrach upravuje trávenie, posilňuje pankreas a žalúdok.
 

Nepriberá sa z nich
Diétne pripravené strukoviny majú nízky glykemický index, to znamená, že po ich zjedení nedochádza k rozkolísaniu hladiny krvného cukru. Energia sa z nich uvoľňuje postupne a neukladá sa do zásoby vo forme telesného tuku. Jedlá zo strukovín sú ideálne pre fyzicky aktívnych ľudí, športovcov, vegetariánov i diabetikov. Strukoviny sú vhodné aj na prevenciu nadváhy aj pri redukčných diétach. Ľahšie sa s nimi chudne a telo netrpí nedostatkom dôležitých živín.