Zelené, žlté alebo červené: Ktorý druh jabĺčka je najzdravší?

Zelené, žlté alebo červené: Ktorý druh jabĺčka je najzdravší?

Žlté jablká nie sú také časté odrody ako červené alebo zelené, ktoré majú rovnakú nutričnú hodnotu a množstvo kalórií. Jablká obsahujú prírodný cukor a vlákninu, čo z nich robí dobré a ľahké jedlo. Žlté jablká nie sú k dispozícii vo všetkých kútoch sveta a patria údajne medzi tie najkalorickejšie.

Kalorická hodnota žltých jabĺk sa líši, aj na základe veľkosti jablka. Jablko s priemerom asi 4 centimetre má 90 kalórií! Jablká neobsahujú tuk, ktorý by prispieval k celkovej kalorickej hodnote. Jablko obsahuje sacharidy vo forme prírodných cukrov a vlákniny.

Sacharidy tvoria takmer 100 percent kalórií žltého jablka. Jedno jablko má približne 21 g sacharidov a 4 g pochádzajú z vlákniny. Jediné jablko obsahuje 10 mg vápnika, 10 mg fosforu, 150 mg draslíka a 8 mg vitamínu C. Ani tieto živiny neprispievajú ku kalorickému súčtu.

Nešúpte si jabĺčka
Jablká sú výborné ako sladká desiata kedykoľvek počas dňa, ale mnoho ľudí si z nich zvykne odstraňovať šupku. Táto prax nás okráda o cenné živiny a energiu. Šupka zo stredne veľkého, surové žltého jablka obsahuje 18 kalórií. Na základe nášho denného príjmu cca 2000 kalórií zo stravy, to zodpovedá približne 1 percentu z kalórií, ktoré by sme mali zjesť v jednom dni.

Mnoho kalórií v šupke pochádza zo zdravých sacharidov. Nešúpte si jabĺčka, obsahujú veľa zlúčenín, ktoré môžu mať prospech pre vaše zdravie. Rutín je chemická látka, ktorá slúži ako antioxidant, jej výskyt je práve v šupke. Táto chemická látka chráni vaše telo pred poškodením buniek, zápalom a problémom krvného obehu.

Kalórie v sušených jabĺčkach
Sušenie jabĺčok, rovnako ako iného ovocia, je známe už po stáročia. Zachováva nám ovocie pre neskoršie použitie. Väčšina vody je počas sušenia z ovocia odstránená. Sušené jablko je ľahšie, má koncentrovanejšie živiny, čo znamená, že je aj energeticky bohatšie. Je menej citlivé na mechanické poškodenie a znehodnotenie ako čerstvé jablko.

Tuky a kalórie

Jedna šálka sušených jabĺk obsahuje okolo 200 kalórií. Nemá žiadny cholesterol a v podstate žiadny tuk. Obsahuje 57 g sacharidov. Naproti tomu veľké čerstvé jablko, ktoré váži štvrť kila, má 120 kalórií a poskytuje polovicu cukrov. Veľké čerstvé jablko má trochu menej bielkovín a draslíka, a trochu viac vápnika. Proces sušenia odstráni väčšinu vitamínu C zo sušených jabĺk, zatiaľ čo čerstvé jablko obsahuje 10 mg, čo je 17 percent z odporúčanej dennej dávky vitamínu C.

Autor: Lea
Foto: Shutterstock

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

"Najnovšie z Výživa"

Poradňa