Železo: Ako ovplyvňuje našu kondíciu?

Železo: Ako ovplyvňuje našu kondíciu?

Atlétky, a najmä vytrvalostní športovci mávajú často príznaky nedostatku železa. Pravdou je, že nielen u športovcov, ale všeobecne je nedostatok železa najčastejší nutričný deficit. Nedostatok železa, tiež nazývaný anémia, znižuje schopnosť červených krviniek prenášať dostatočné množstvo kyslíka v tele.

Až 80 percent žien športovkýň trpí deficitom železa. Môžete byť úplne bez príznakov, alebo sa najčastejšie dočkáme zníženia výkonu a nakoniec vážnejších zdravotných príznakov.

Obvykle sa ako prvá pomoc odporúča zvýšiť príjem potravín bohatých na železo, alebo konzumovať doplnky výživy. Takáto substitúcia by sa mala uskutočniť pod lekárskym dohľadom, pretože nadmerné množstvo železa je v tele toxické.

Príčiny

Mladé ženy by mali za deň skonzumovať zhruba 18 mg železa. Avšak, väčšina mladých žien nespotrebúva dostatočné množstvo, a železo sa im navyše často zle vstrebáva.

Nízkokalorická strava s nízkym obsahom tukov má za následok všetky nedostatky súvisiace s našou stratou železa. Okrem toho, aj menštruácia nám vyčerpáva železo, plus v lete silné potenie.

Ak máte počas dňa tvrdý fyzický tréning, ktorý podporuje produkciu červených krviniek, zvyšujete tým aj potrebu železa. Niet divu, že mnoho aktívnych žien trpí veľkým nedostatkom železa.

Príznaky
Stáva sa vám občas, že pocítite z ničoho nič neskutočnú únavu počas bežného dňa? Alebo vám fyzický výkon oslabne bez zjavného dôvodu? Je zaručené, že krvný test by odhalil nedostatok železa. V skutočnosti, niektoré športové školy pravidelne testujú svojich športovcov na množstvo železa v krvi.

Ak je nedostatok železa väčší, môžete mať príznaky ako závrat, slabosť, dýchavičnosť, bolesť hlavy, zlé sústredenie sa, podráždenosť, rýchly tep srdca a stratu chuti do jedla.

Zdroje

Ak trpíte nedostatkom železa, lekár vám odporučí príjem potravín bohatých na železo. Medzi silné zdroje železa patrí chudé červené mäso, morské plody, hydina, celozrnný chlieb, zelenina ako je špenát a iná listová zelenina, fazuľa a hrach a cereálie obohatené železom. Citrusy a ďalšie potraviny bohaté na vitamín C pomáhajú vstrebávať železo. Ale vápnik znižuje vstrebávanie železa, rovnako ako vajcia, čaj a káva.

Nepokúšajte sa diagnostikovať a liečiť sami svoj nedostatok železa. Po prvé, len krvný test najspoľahlivejšie rozhodne, či ste anemickí. Doplnky železa musia byť predpísané a sledované, pretože nadbytok železa sa hromadí v tkanivách a orgánoch.

Autor: Denisa

Focus Media

Video

Diskusia

Podobné články nájdete v týždenníku Báječná ŽENA

Cennik predplatneho

Podobné články

"Najnovšie z Choroby"

Poradňa