Na rozdiel od tvrdých syrov majú výrazne nižšiu energetickú hodnotu, čo je ďalšie plus. Hoci nie sú chuťovo výrazné, výborne sa hodia do šalátov a na nakladanie, pretože sú skvelými nosičmi chutí a vôní, napríklad z orechov, olív a z byliniek.

Feta & spol.
Syry balkánskeho typu sa vyrábajú z čerstvého ovčieho a kozieho mlieka alebo aj z kravského mlieka. Väčšinou sú slané alebo sa skladujú v slanom náleve či srvátke. Majú viac ako 15 percent bielkovín, okolo 20 percent tuku a veľa vápnika – 360 mg/100 g. Ak si dávate pozor na príjem soli, hľadajte menej slané varianty alebo znížte množstvo soli podľa našej rady. Energia v 100 g: 930 až 1 200 kJ.

syr paradajka
Zdroj: Shutterstock

Mozzarella
Snehobiely, mäkký parený syr nie je slaný a má jemnú, lahodnú chuť. Mozzarella je vláčna, mierne pružná a ľahko stráviteľná. Má vysoký podiel bielkovín, 9 až 20 percent tuku. Stogramová hrudka tohto syra obsahuje až 80 percent odporúčanej dennej dávky vápnika pre dospelých. Skutočnou lahôdkou je originálna neapolská mozzarella z byvolieho mlieka. Energia v 100 g: 650 až 1 000 kJ.