Zdravá a diétna
Kapustová zelenina čistí žalúdok a črevá od odpadových látok, zabíja škodlivé baktérie a zlepšuje trávenie. Sírnaté zlúčeniny, ktoré pri varení spôsobujú typický zápach, pomáhajú v boji s infekciami, pri liečení rán a žalúdočných vredov, vysoký obsah vlákniny zlepšuje peristaltiku čriev. Pre nízku energetickú hodnotu sa kapusta a kel odporúčajú pri redukčnej diéte a očistných kúrach. Na pálenie záhy a zápal žalúdka pomáha čerstvá šťava zo surovej kapusty, na trávenie šalát ochutený rascou.

s
Zdroj: Shutterstock

Červená či biela?
Čerstvá biela kapusta má vyšší obsah vitamínu C ako citrónová šťava, v červenej je ešte o niečo viac. V červenej kapuste je dvojnásobok železa a viac fytochemikálií, napríklad sulforafánu, ktorý pôsobí ako antioxidant, podporuje tvorbu prirodzených enzýmov, pomáha znižovať krvný tlak i cholesterol. Červený pigment antokyanín takisto patrí medzi antioxidanty a chráni mozgové bunky, preto sa skúma jeho využitie pri prevencii a liečbe Alzheimerovej choroby.

Veľké a malé hlavy
Hlávkový a ružičkový kel sú bohaté na karotény, vápnik, kyselinu listovú, železo, draslík a vitamíny A, B, C, E a K. Jedzte ich ako prevenciu anémie a osteoporózy, pri poruchách štítnej žľazy a látkovej premeny aj pre krajšiu a hladšiu pleť, pretože podporujú tvorbu kolagénu. Rovnako ako kapusta aj kel je bohatý na sulforafán a indol-3-karbinol, ktoré chránia pred nádorovými ochoreniami, najmä pred rakovinou hrubého čreva.