Staré porekadlo „Ste to, čo jete“ pozná hádam každý. Starší ľudia si však myslia, že ich sa to už netýka. Omyl. Poznáme jedlá, ktorým by sa mali oblúkom vyhýbať.

Radí MUDr. Peter Mikuš, PhD., Špecializovaná geriatrická nemocnica Podunajské Biskupice.

Riziková skupina
Ak máte nad 65 rokov, vedzte, že patríte do rizikovej skupiny. To je jednoducho fakt, ktorý treba prijať a neustále naň aj myslieť. Váš imunitný systém už totiž nie je taký silný ako u mladého človeka, aby sa bez problémov vysporiadal s baktériami. A tak by ste si mali dávať väčší pozor na to, čo si dáte na tanier. Ak ste si doteraz mysleli, že vo vašom veku je už úplne jedno, ako sa budete stravovať, ste na omyle.

Tvrdí to aj lekár zo špecializovanej geriatrickej nemocnice v Podunajských Biskupiciach, Peter Mikuš. „Najčastejšími chybami pri stravovaní seniorov sú nadmerný príjem energie vo forme cukrov a tukov, nadmerný príjem soli, nadmerný príjem červeného mäsa, vyprážané jedlá, transmastné kyseliny vznikajúce stužovaním tukov a pri vyprážaní,“ upozorňuje Mikuš.

Nepríjemné choroby
Niektoré jedlá vám môžu v najlepšom prípade vyvolať žalúdočné problémy, v najhoršom spôsobia otravu. Nesprávnym stravovaním si dokonca môžete privodiť vážnu chorobu. „Vysoký príjem soli priamo súvisí s vysokým krvným tlakom a kardiovaskulárnou úmrtnosťou. Konzumácia červeného mäsa zvyšuje riziko rakoviny hrubého čreva. Transmastné kyseliny zvyšujú riziko infarktu myokardu, dokonca aj rakoviny prsníka a Alzheimerovej choroby. Vyprážané jedlá obsahujú viac tuku a majú vysoký obsah energie. Vysoké teploty pri vyprážaní negatívne menia zloženie potravín. Najvhodnejší spôsob tepelnej úpravy jedla je varenie a dusenie,“ radí skúsený lekár.

kuchyna, varenie, recept, hrniec, pecenie, jedlo, pokrm, eintopf
Zdroj: unsplash.com

Zásady zdravej výživy
Ak sa pýtate na pravidlá zdravého spôsobu stravovania vo vyššom veku, sú v podstate rovnaké ako v mladších vekových skupinách. Starší ľudia by však mali jesť najmä potraviny, ktoré obsahujú látky s ochrannými účinkami, ako sú nenasýtené mastné kyseliny omega-3, flavonoidy, probiotiká, vlákninu. Mastné kyseliny omega-3 sa nachádzajú v morských rybách. Flavonoidy nájdete vo farebnom ovocí, čokoláde, káve, čaji, ale aj v červenom víne. Probiotiká, ktoré majú priaznivý účinok na imunitu, získate konzumáciou jogurtov. A nezabudnite na veľmi potrebnú vlákninu, ktorá je pre seniorov doslova malý zázrak. Dokáže totiž upraviť cholesterol, spomaľuje vstrebávanie glukózy, znižuje výskyt rakoviny hrubého čreva a dokonca pôsobí proti zápche. Nájdete ju hlavne v ovocí a zelenine.

Starší ľudia by mali jesť najmä potraviny, ktoré obsahujú látky s ochrannými účinkami, ako sú nenasýtené mastné kyseliny omega-3.
Zdroj: NaturaMed
Starší ľudia by mali jesť najmä potraviny, ktoré obsahujú látky s ochrannými účinkami, ako sú nenasýtené mastné kyseliny omega-3.