Pásy, tehotenstvo a povery
22. 6. 2005, 4:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 11:27)

Tak, ako aj v množstve iných motoristických tém, i tu panuje mnoho povier a rôznych "vysvetlení". Najlepšie asi bude, keď sa pokúsime zistiť, čo na to hovoria odborníci.
S rozvojom motorizmu pribúda tehotných žien-vodičiek, viac cestujú i tehotné spolujazdkyne. Bohužiaľ pribúdajú tiež závažné zranenia tehotných žien. Na dopravné nehody pripadá 70 % všetkých ťažkých úrazov v priebehu tehotenstva. Pri úraze tehotnej sú tak ohrozené dva životy - nastávajúcej matky i jej dosiaľ nenarodeného dieťaťa.
Najzávažnejšou príčinou zranení tehotných je nepripútanie sa vo vozidle! Dôsledky bývajú tragické: ak neprežije matka, neprežije ani plod. Pokiaľ tehotná haváriu prežije, potom často za cenu závažných trvalých následkov.
Najčastejšou príčinou smrti alebo vážneho poranenia tehotnej je úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazom alebo tlakom na brušnú stenu, popr. ďalšie úrazy spojené s poranením zo zotrvačnosti (typické pre autohavárie) môžu spôsobiť závažné následky z vnútorného krvácania. Dôsledkom môže byť smrť plodu v maternici, predčasný pôrod alebo potrat.
Z pôrodníckeho hľadiska sú v centre pozornosti u tehotných žien najmä poranenia brucha a panvy. Tehotné nezaistené bezpečnostnými pásmi sú pri čelnom strete ohrozené zlomeninou panvového kruhu, jeho násilná deformácia môže viesť k mozgovému poraneniu plodu, najmä v poslednej tretine tehotenstva. Riziko smrti plodu pri havárii je u nepripútaných tehotných 2,8krát vyššie než u pripútaných.
Existujú zjavné dôkazy o tom, že v tehotenstve chránia bezpečnostné pásy matku aj plod. Všeobecne sú ženy ochotnejšie než muži využívať pri jazde ochranné prostriedky vo vozidle, v priebehu gravidity však ich používanie klesá kvôli domnienke, že pásy samy o sebe zvyšujú nebezpečenstvo poranenia alebo smrti plodu, tehotné ženy sú tiež menej ochotné nosiť všetko, čo ich tiesni, teda napr. i používať bezpečnostné pásy. Bezpečnostné pásy nemôžu garantovať úplnú ochranu pred zranením, ale môžu toto riziko významne zredukovať.
Bezpečnostné pásy výrazne zvyšujú bezpečnosť cestujúcich pri prakticky všetkých typoch kolízií. Ak sú však pásy umiestnené správne. V tom prípade nedochádza k mimoriadnemu prenosu tlaku na maternicu, ako bolo dokázané na figurínach pri experimentálnych haváriách vo výskumných projektoch popredných svetových výrobcov automobilov napr. projekty MAMA1 a MAMA2 firmy General MotorsUSA, projekt LINDA firmy VOLVO Švédsko.
Predovšetkým je nutné obmedziť relatívny pohyb tehotnej vzhľadom k pásu a k sedadlu, t.j. pásy musia byť použité správne spodný pás pod maternicou, ramenný pás umiestnený medzi prsiami, nad vrcholom maternice ďalej potom mať správnu funkciu samonavíjacieho zariadenia a popruh nepoškodený. Ramenný pás by nikdy nemal skĺznuť z ramena! Pripútať by sa mali tehotné vodičky aj tehotné spolucestujúce, a to na prednom i na zadnom sedadle. I malý náraz môže znamenať veľké nebezpečenstvo pre budúcu mamičku i dieťa. V priebehu dlhých ciest by pásy mali byť periodicky poopravené na zvýšenie komfortu a nájdenie ich vhodnej pozície.
Napriek uvedenému riziku vzniku kontaktných síl sú prednosti používania bezpečnostných pásov pri jazde nesporné. Na pravú mieru je teda nutné uvádzať niektoré povery, ktoré nepripútané ženy uvádzajú ako dôvod svojich obáv:
Povera č. 1. "Pripútaním by som mohla zraniť svoje dieťa."
Neexistuje dôkaz pre tvrdenie, že bezpečnostné pásy zvyšujú možnosť poranenia plodu. Dokonca i napriek tomu, že tlak pásu môže na plod krátkodobo pôsobiť, je pri správnom použití pásu nebezpečenstvo poškodenia plodu minimálne - hlavnou príčinou smrti plodu pri kolízii je predovšetkým smrť nepripútanej matky.
Povera č. 2. "Budem pri havárii v aute uväznená."
Mnoho ľudí sa domnieva, že zapnuté bezpečnostné pásy ich pri havárii uväznia v deformovanej karosérii; je však dokázané, že úplná väčšina zranených sa sama dokáže uvolniť, ale naopak nepripútaná osoba je vystavená veľkému nebezpečenstvu nárazu na pevné časti karosérie: čelné sklo (trauma hlavy), volant (zranenie hrudníka), palubná doska (zlomeniny dolných končatín a panvy), alebo vymrštenie z vozidla (kombinované poranenia), všetko s fatálnymi dôsledkami pre matku i plod. Materské úmrtie hrozí u nepripútaných a vymrštených z vozidla v 33 % (u pripútaných len 5 %), riziko smrti plodu je 4krát vyššie, ak bude tehotná vymrštená mimo vozidla, nastane smrť plodu až v 47 % (u pripútaných len 11 %!)
Povera č. 3. "Nemusím sa pripútavať, ak idem iba na krátku vzdialenosť."
To je celkom falošná predstava: väčšina kolízií sa odohrá do vzdialenosti 40 km od domova (cesty do zamestnania, odvoz detí do školy, nákupy atď.). Ak má byť pás efektívny, musí byť použitý pri akejkoľvek jazde autom.
Povera č. 4. "Nemusím sa pripútavať, keď sedím vzadu, nie je to povinné."
To je omyl, ktorý je potrebné na verejnosti opakovane vyvracať. Ženy, ktoré boli svojim lekárom poučené o vhodnosti používania bezpečnostných pásov v priebehu tehotenstva, ich v porovnaní s nepoučenými potom tiež omnoho častejšie skutočne používajú, a navyše ich používajú správne. Bolo tiež dokázané, že inštruovanie tehotných žien o používaní pásov zvýši i ich neskoršie používanie pásov pre vlastné deti z 42 % na 69 % .
Zdroje: zahraničné výskumy; Kepák J. Trauma tehotné ženy. Moderná gynekológia a pôrodníctvo 2001; 10: 79100; Turková Z. et al. "Seat belt" syndróm v tehotenstve
Autor: Besip