Vrátenie vianočných darčekov? V kamennej predajni je to problém!
12. 11. 2024, 17:00

Zdroj: shutterstock
Nepáči sa vám darček alebo ste dostali dva rovnaké? Pozor, vrátiť tovar len tak do kamennej predajne zvyčajne nie je možné!
Čo robiť, ak by ste chceli vrátiť nevhodný či duplicitný darček alebo niečo, čo ste si v slabej chvíli kúpili a v skutočnosti to nechcete? Ako upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia, je veľký rozdiel, či ste tovar zakúpili online alebo v kamennej predajni.
Kamenná predajňa
V kamennej predajni by ste si naozaj mali dobre rozmyslieť, čo kupujete. Hoci väčšina ľudí žije v presvedčení, že čokoľvek sa dá vrátiť v priebehu pár dní bez udania dôvodu, nie je to tak. „Spotrebiteľ nemá zákonné právo vynucovať od predávajúceho výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí (odstúpenie od zmluvy). Žiadny platný právny predpis nestanovuje takémuto predávajúcemu povinnosť vrátiť kupujúcemu peniaze alebo poskytnúť výmenu za iný tovar,“ upozorňuje Marián Jargaš, vedúci odboru ochrany spotrebiteľa SOI.
Zdroj: anc
Vrátiť tovar do kamennej predajne nie je úplne jednoduché.
Neznamená to, že s takýmto postupom sa v obchodoch nestretnete. Mnoho ich zákazníkom vychádza v ústrety a ponúkajú možnosť vrátiť neporušený tovar a získať späť peniaze. Keďže však zo zákona túto povinnosť nemajú, urobíte dobre, ak sa na možnosť vrátenia dopredu informujete. V čase Vianoc môžu v tomto smere vychádzať ľuďom v ústrety aj prevádzky, kde bežne takúto možnosť neponúkajú.
Treba si však uvedomiť, že v tomto prípade určuje podmienky len a len predávajúci. Ide o prejav jeho dobrej vôle, preto si môže určiť akúkoľvek lehotu, v akej je potrebné darček vrátiť a tiež vám môže navrhnúť, že miesto peňazí vám poskytne iný tovar v rovnakej hodnote, alebo vám hodnotu tovaru premietne do nákupných poukážok.
E-shop
V prípade predaja na diaľku, keď si spotrebiteľ nemôže tovar fyzicky prehliadnuť, si môže uplatniť nárok na vrátenie tovaru do 14 dní od prebratia zásielky. V tejto lehote musíte predajcovi doručiť oznámenie o odstúpení od zmluvy. A od tohto dňa máte ďalších 14 dní na to, aby ste vrátili obchodníkovi zakúpený tovar.
Zdroj: Pixabay
Pri online nákupe ide o zmluvu uzatvorenú na diaľku a môžete od nej do 14 dní odstúpiť.
Následne je predávajúci povinný najneskôr do 14 dní od vášho odstúpenia od zmluvy vrátiť vám vašu platbu. „Vrátane nákladov na dopravu, dodanie a poštovné a iných nákladov a poplatkov,“ hovorí Marián Jargaš. Ako ďalej poznamenal, niektoré e-shopy ponúkajú zákazníkom aj dlhšie lehoty na vrátenie tovaru. Je preto naozaj prospešné prečítať si obchodné podmienky jednotlivých internetových predajní.
Kedy na vrátenie tovaru nemáte nárok
Aj pri nakupovaní cez internet sa môžu vyskytnúť situácie, kedy vám predajca tovar naspäť prijať nemusí. Napríklad:
- ak súhlasíte s tým, že po poskytnutí služby nemáte nárok na odstúpenie od zmluvy a naozaj došlo k úplnému poskytnutiu služby,
- ak je tovar zhotovený podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, vyrobený na mieru alebo je tovar určený osobitne pre jedného spotrebiteľa,
Zdroj: Shutterstock
Pri špeciálnych požiadavkách od zmluvy len tak odstúpiť nemôžete.
- ak ide o tovar uzavretý v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený,
- ak ide o predaj zvukových záznamov, obrazových záznamov, zvukovoobrazových záznamov alebo počítačových softvérov predávaných v ochrannom obale, ak spotrebiteľ tento obal rozbalil.
Bezpečné nakupovanie
Ak chcete byť chránení, obchodná inšpekcia odporúča nakupovať cez overené domáce e-shopy. Bohužiaľ, doména .sk ani použitie slovenského jazyka automaticky nezaručuje, že ide o slovenského prevádzkovateľa. Ak takýto internetový obchod riadi niekto z inej krajiny, SOI pri podvodnom konaní nemá právomoc zablokovať jeho stránky ani vyžadovať späť peniaze za nedodaný tovar.
Zdroj: Shutterstock
Dobre si všímajte, z akých stránok nakupujete.
Predtým, než urobíte nákup a zadáte svoje osobné a platobné údaje, skontrolujte si, kto danú stránku spravuje. Každý e-shop je totiž povinný informovať spotrebiteľa o osobe predávajúceho ešte pred uskutočnením nákupu, na dôveryhodnej predajnej stránke preto túto informáciu vždy nájdete. Danú osobu alebo firmu si môžete overiť aj v online Obchodnom či Živnostenskom registri. Najmä pri platbe vopred je dôležité byť si istý dôveryhodnosťou obchodníka.
Čo si všímať:
- chýbajúce údaje o predávajúcom,
- podozrivo nízke ceny,
- gramatické a štylistické chyby,
- žiadosť o viac osobných a platobných údajov, než je potrebné,
- chýbajúce obchodné a reklamačné podmienky.
Jednoduchá pomôcka: Webová stránka, ktorá neuvádza názov predávajúceho alebo uvádza jeho sídlo ďaleko v zámorí, neuvádza adresu, telefónny kontakt, IČO, obchodné podmienky, používa ilustračné fotografie výrobkov, vyžaduje iba platbu vopred a pri komunikácii ponúka iba „kontaktný formulár“, nie je dôveryhodná.
Reklamácia
Vrátenie tovaru a reklamácia sú dva rôzne nástroje ochrany spotrebiteľa. Reklamáciu si uplatňujete, keď výrobok nefunguje alebo má nejakú chybu. Vtedy ho okamžite prestaňte používať a riešte situáciu s predajcom alebo osobou určenou v reklamačných podmienkach. Nezabúdajte, že musíte predložiť aj doklad o kúpe a záručný list.
Zdroj: MATEJ KALINA
Tovar, ktorý nefunguje, treba reklamovať.
Predávajúci musí vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní od jej uplatnenia a túto lehotu nie je možné nijako predlžovať. Ak vašu požiadavku v tejto zákonnej lehote nevybavia, vtedy máte nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí za reklamovaný výrobok. Ak si uplatníte reklamáciu počas prvých 12 mesiacov od kúpy, predávajúci vám ju nemôže svojvoľne zamietnuť. „Reklamáciu môže vybaviť zamietnutím len na základe odborného posúdenia,“ hovorí odborník na práva spotrebiteľov. A bez ohľadu na výsledok všetky náklady znáša predajca.
Ak výrobok reklamujete po 12 mesiacoch a predávajúci reklamáciu zamietol, musí v potvrdení uviesť, komu môžete tovar zaslať na odborné posúdenie (súdny znalec, autorizovaná osoba, určená osoba). V prípade, že tento znalec vyhodnotí situáciu vo váš prospech, môžete danú vec opäť reklamovať. A znovu uplatnenú reklamáciu nemožno zamietnuť! Náklady odborného posúdenia, ako aj všetky ostatné súvisiace náklady znáša predávajúci a je povinný uhradiť vám ich do 14 dní odo dňa znovu uplatnenia reklamácie.