Ako byť dobrým šéfom
30. 5. 2007, 4:00

Snáď každý, kto si buduje svoju kariéru, snaží sa zdokonaliť a túži sa dostať i na vyššie posty, si už tajne predstavil svoju maličkosť v kresle veľkého šéfa, ktorému patrí nielen celá firma ale i jej zamestnanci. No byť dobrým šéfom neznamená len sedieť na tróne a vládnuť tomu všetkému. Chce to aj určitú profesionalitu, nasadenie a hlavne správny prístup k svojim podriadeným.
Správne vlastnosti
Dobrý šéf musí disponovať dobrými osobnostnými vlastnosťami. Musí vedieť podržať kolektív, podporiť svojich podriadených, povzbudiť v ťažších situáciách či úlohách. Pri jednaní vystupuje otvorene a priamo a zároveň ohľaduplne. K ostatným zamestnancom a to aj k mladším a podriadeným prejavuje patričnú úctu, nie povýšenectvo a panovačnosť. Aj primeraná zásadovosť patrí medzi vlastnosti správneho šéfa. Sám by mal konať to, čo žiada od druhých.
Čo je dôležité pre zamestnancov
Každý šéf by mal dobre poznať svojich zamestnancov, aby mal prehľad o ich schopnostiach, vlastnostiach i charakteroch. Dôležitý je priateľský a otvorený vzťah, pričom sa však nesmie zabúdať na rešpekt a autoritu. Na svojich zamestnancov by mal klásť primerané požiadavky, zodpovedajúce vzdelaniu, praktickým zručnostiam, či dĺžke pracovnej doby. Dobrý šéf nesmie zabúdať ani na objektivitu. Najmä pre zamestnancov je veľmi dôležitá. Všetci podriadení musia mať svoje povinnosti, ale i adekvátne práva. Správny šéf je férový a spravodlivý ku každému rovnako. Nemal by robiť medzi spolupracovníkmi rozdiely. Každý zamestnanec by si určite želal aby bol jeho šéf tolerantný, ľudský a chápavý, no nesmie sa nechať zneužívať vypočítavými ľuďmi. Podriadeným sa taktiež ráta, keď pre nich šéf dokáže vybaviť rôzne výhody, zľavy či podujatia, zájazdy a výlety za výhodné ceny. Preto nie je na škodu, ak má viacero dobrých kontaktov a vzťahov s inými firmami a organizáciami, ktoré sa dajú využiť pri vybavovaní rozličných výhod, aj obojstranných.
Majster v odbore
No šéf by mal byť dobrý aj vo sfére profesionálnej. Musí byť majstrom vo svojom odbore, aby bol vzorom pre svojich zamestnancov a dokázal im pomôcť a poradiť v potrebných pracovných záležitostiach. Je dobré, ak má pod sebou na tých vyššie postavených miestach správnych ľudí, na ktorých sa môže vždy spoľahnúť. A to aj v čase svojej neprítomnosti.
Každý šéf by mal mať počas vrcholu svojej kariéry na mysli, prečo si tento post vybojoval. Okrem konkrétnych zásluh, nesporne pôjde aj o jeho pozitívne črty, ktoré ho sem posunuli. A ak si ho zvolili jeho zamestnanci, určite na to mali dôvod a preto by nemal meniť svoju osobnosť ani ako ich nadriadený.
Autor: Erika