Reklama

BACHA na ne! Na týchto 10 zákerných trikov obchodníkov skočia aj skúsení ľudia!

Ilustračná fotografia.

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Myslíte si, že vy by ste na takéto triky neskočili? Tak buďte o to viac na pozore, pretože práve vás môžu nachytať o to nepríjemnejším spôsobom.

Len čo vstúpite do obchodu, začína sa tvrdá psychologická hra. Vyhráte ju vy alebo obchodník? Buďte na pozore, aké pasce pre vás pripravili počas nakupovania. Niekedy sú to drobnosti, ktoré ani nedokážete postrehnúť, ale už po pár minútach vás dostanú tam, kde vás presne chceli mať píše Plus JEDEN DEŇ.

Snom každého predajcu je, aby zákazník opúšťal obchod spokojný, no hlavne, s plným košíkom. Aby tento cieľ dosiahli, používajú na zákazníkov rôzne triky. Desať najčastejších trikov predajcov spísal český denník Blesk.

1. Luxus na prvom mieste

Pri vstupe do obchodu je často vystavený aj luxusný tovar. Je to preto, lebo s prázdnym košíkom si zákazník ešte neuvedomuje, čo všetko si môže dovoliť zakúpiť.

Zdroj: Shutterstock

Ilustračná fotografia.

2. Mrazený tovar je na konci

Potraviny, ktoré potrebujú predať najrýchlejšie, sa nachádzajú hneď pri vstupe. Je to napríklad čerstvá zelenina a ovocie. Naopak, mrazené potraviny sa nachádzajú väčšinou až na konci. Je to preto, aby zákazník obchodom rýchlo neprebehol z obavy, že sa mu mrazené výrobky roztopia.

3. Prvý pohľad

Zaujalo vás niečo na prvý pohľad? Presne tak to má byť! Na čo dobre vidíte, to si väčšinou aj hneď kúpite. Výrobcovia dokonca niekedy platia obchodníkom aj za umiestnenie ich výrobkov v regáloch. Keď je niečo naspodku alebo príliš vysoko, že na to možno ani nedočiahnete, výrobok si tak skoro nevšimnete. Ak je, naopak, umiestnený vo výške vašich očí, zbadáte ho a s veľkou pravdepodobnosťou aj vložíte do košíka.

4. Rozptyľovacie ceduľky

Cieľom obchodníka je udržať zákazníka v obchode čo najdlhšie. Veľmi dobre tomu napomáhajú aj rôzne farebné tabule s upozorneniami. Pri nakupovaní sa totiž pohľad zákazníka pohybuje zľava doprava, rovnako, ako keď čítate knihu. Váš pohľad sa však zastaví pri farebných tabuliach, ktoré upozorňujú na reklamy a akcie, čo naruší sústredenie zákazníka a ten podvedome spomalí.

5. To, čo kupujete najčastejšie, je najďalej

Obchodníci nerozmýšľajú iba nad tým, kam daný výrobok uložia, ale aj nad tým, ako sa k nemu zákazník dostane. Čím viac totiž bude zákazník po obchode blúdiť a hľadať to, čo potrebuje, tým je väčšia šanca, že si kúpi aj niečo naviac. Platí, že najďalej od vstupu sú umiestnené potraviny, ktoré kupujeme najčastejšie. Je to napríklad mlieko, maslo či pečivo. Tie pri vstupe nenájdete. Rovnako si všimnite, že tieto potraviny nie sú nikde umiestnené vedľa seba.

6. Sťahovanie regálov

Idete do obchodu na istotu, viete, kde a čo sa presne nachádza? Smola! Obchodníci majú totiž vo zvyku regále premiestňovať a to z veľmi premysleného dôvodu. To, čo ste chceli, budete totiž musieť hľadať a pri blúdení po obchode je veľká šanca, že si do košíka ešte niečo prihodíte. Potvrdzujú to aj prieskumy, ktoré hovoria, že po každej reorganizácii potravín v obchode idú tržby smerom nahor.

7. Nesprávne cenovky

Veľmi častým trikom obchodníkov je aj nesprávna cenovka. Pokiaľ na ňu zákazník upozorní, dozvie sa, že patrí k vedľajším tovarom a niekto ju iba "náhodou" prehodil.

8. Stará cena

Určite to poznáte aj vy. Vidíte, že je niečo v akcii, tak si to okamžite zakúpite. Pri pokladni však zistíte, že výrobok už v akcii nie je, predavačka sa vyhovorí na brigádnikov, ospravedlní sa vám a spýta sa, či si výrobok chcete zakúpiť napriek vyššej cene. Za vami je dlhý rad, všetky oči sa upierajú na vás, tak si poviete, že pár centov naviac predsa nič nie je a výrobok si napriek tomu zakúpite. Tí, čo si bločky pozerajú až doma, si výrobok zakúpia bez povšimnutia.

9. ZĽAVY, AKCIE a letáky

Výrobky, ktoré vidíme v letákoch ako zľavnené alebo zlacnené, nemusia byť vôbec cenovo výhodné. Predajcovia totiž často upozorňujú na zľavy pri výrobkoch, ktoré sa aj po zľave predávajú za rovnakú sumu ako u konkurencie. Našu pozornosť však zaujme veľký nápis ZĽAVA alebo AKCIA a výrobok si hodíme do košíka bez toho, aby sme si porovnali cenu u konkurencie.

10. Vernostné kartičky

Nejeden obchodný reťazec láka zákazníkov na vernostné kartičky alebo body pri nákupe, za ktoré vám potom odrátajú nejaké to euro z celého nákupu. Táto psychologická hra však obchodným reťazcom vychádza. Niektorí zákazníci sa do obchodov pravidelne vracajú, niektorí sa dokonca snažia nakúpiť za viac peňazí, aby získali body naviac. Niektoré veci, ktoré si pritom do nákupného košíka vložia, vôbec nepotrebujú.