Chcete hypotéku? Koľko musíte našetriť a aké doklady predložiť?
18. 3. 2017, 17:00 (aktualizované: 15. 7. 2024, 11:45)

Získať hypotekárny úver je čoraz ťažšie. Koľko musíte našetriť a aké doklady predložiť? Radí odborník na osobné financie
Michal KOZÁK.
Kým v minulom roku by vám banka odklepla aj 100-percentnú hypotéku, dnes už nemusí. Sprísnili sa nielen podmienky na získanie hypotekárneho úveru, ale aj systém posudzovania klientov. Pozrite sa, čo všetko vás čaká pri podaní žiadosti.
Požičajú vám menej
Na základe odporúčaní Národnej banky Slovenska budú banky čoraz menej poskytovať stopercentné financovanie kúpy nehnuteľnosti. Podľa nových podmienok ho získa približne len jeden z desiatich žiadateľov o hypotéku. Financovanie sa bude pohybovať maximálne na úrovni 80 percent LTV (výška pôžičky vzhľadom na cenu nehnuteľnosti). Zvyšných 20 percent tak záujemca o hypotéku bude musieť vykryť z vlastných zdrojov, to znamená z úspor alebo dodatočne vysokým spotrebným úverom.
Viac dokladov o príjme
Podľa nových pravidiel by klient mal banke predložiť daňové priznanie k dani z príjmov a súčasne aj doklad o príjme v období medzi posledným daňovým priznaním a posúdením schopnosti splácať hypotekárny úver.
Aký máte finančný vankúš?
Ide o metodický výpočet, ktorý preveruje vašu bonitu. Ak zažiadate o hypotéku, banka bude posudzovať váš finančný stav na základe disponibilného zostatku. Postup pri posudzovaní najlepšie pochopíte na konkrétnom príklade.
Počítajte s väčším úrokom v budúcnosti
Klient bez záväzkov a rodiny mal za predošlých šesť mesiacov priemerný čistý príjem 1 000 eur. Banka z nich odráta najprv výdavky na životné minimum, čo je približne 200 eur. Klientovi by tak malo ostať 800 eur, z ktorých by mohol hypotéku splácať. V tomto okamihu banka z 800-eurového disponibilného zostatku odráta finančnú rezervu vo výške 20 percent, teda 160 eur. Reálny disponibilný zostatok na splátky úveru na bývanie tak bude 640 eur.
Výdavky navyše
Náklady spojené s vybavením hypotekárneho úveru sú nižšie ako v minulosti. V konkurenčnom boji o klienta banky napríklad zaplatia vklad záložného práva do katastra (jednorazovo 66 eur), znalecký posudok (jednorazovo 150 – 200 eur), alebo majú znížený či zrušený spracovateľský poplatok pri založení hypotekárneho úveru (jednorazovo 199 – 999 eur).
Pravidelne budete hradiť náklady spojené s prevádzkou bytu. Okrem mesačnej splátky hypotéky budete platiť za energie, plyn, odpad, kúrenie, vodu (okolo 200 eur mesačne), v niektorých mestách treba po- čítať aj s poplatkami za parkovacie miesto, ktoré sa môže vyšplhať až na stovky eur ročne. Raz ročne zaplatíte daň z nehnuteľnosti, koncesionárske poplatky a poistenie nehnuteľnosti či domácnosti od 30 do 60 eur ročne.
Autor: Jana Brožíková/BŽ