Reklama

Naozaj sa to dá, alebo je reklamácia bez bločku len mýtus?

Na ilustračnej snímke proces reklamácie nevhodného vianočného darčeka zakúpeného prostredníctvom internetového obchodu.

Zdroj: MICHAL SMRČOK

Reklama

Možno sa to stalo aj vám. Kúpili ste si výrobok a ten sa vám zakrátko pokazil. Pokladničný bloček vám však buď vybledol, alebo ste ho už dávno vyhodili do odpadu. Dá sa zmätočný tovar reklamovať aj bez neho?

Je jedno, či ste si kúpili topánky, ktorá sa vám po dvoch mesiacoch nosenia rozlepili, alebo pulóvrik, ktorému sa pustilo očko, či žehličku, ktorá začala záhadne štrajkovať. Ak sa vám tovar počas reklamačnej lehoty pokazil, máte právo ho reklamovať. Stačí však na to aj výpis z účtu alebo je nevyhnutný naozaj pokladničný blok?  

Video Player is loading.
Stream Type LIVE
Advertisement
Current Time 0:00
Duration 0:00
Remaining Time 0:00
Loaded: 0%
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
    Vyliezť na vyrchol nebolo nikdy jednoduchšie... Skúsili ste?

    Lebo samotná účtenka na podanie a úspešné vybavenie reklamácie podľa českého spotrebiteľského portálu dTest nie je potrebná lebo nie je automaticky dôvodom pre neprijatie reklamácie.
    Podľa spomenutého portálu má však český spotrebiteľ možnosť preukázať nákup či čerpanie služby inými spôsobmi a stačí, ak sa obchodníkovi preukáže potvrdením, že u neho tovar zakúpil.
     
    Toto by malo stačiť
    + Ideálne je, ak si spotrebiteľ odfotí účtenku do telefónu. To pre prípad, že ju stratí, alebo lístoček nenávratne vybledne. Ak teda elektronickú kópiu papierovej účtenky obchodníkovi zákazník predloží, ten ju musí v Česku akceptovať. Mnoho obchodných reťazcov dokonca v rámci svojej mobilnej aplikácie archivuje pokladničné bločky a tie môže spotrebiteľ využiť pri prípadnej reklamácii poškodeného či nefunkčného tovaru.
    + Dokázať obchodníkovi, že ste si u neho tovar zakúpili, však môžete v Česku aj jednoduchšie a to bankovým výpisom. Stačí, ak za tovar zaplatíte kartou alebo prevodom. Vo výpise je totiž uvedený názov obchodníka, dátum nákupu a čiastka, ktorú ste za tovar zaplatili.
    + Platili ste za výrobok v hotovosti? Nevešajte hlavu, ešte stále máte šancu uplatniť si reklamáciu, aj keď dokazovanie, že ste tovar kúpili u konkrétneho obchodníka bude oveľa zložitejšie. Kúpu tovaru môžete preukázať napríklad originálnym obalom tovaru alebo unikátnosťou tovaru, ktorý nikto iný nepredáva. 

    Zdroj: Shutterstock

    Aká je realita na Slovensku?
    „Zákonným predpokladom vzniku zodpovednosti predávajúceho za vady výrobku alebo služby je platne uzatvorená zmluva o kúpe výrobku alebo služby, na základe ktorej vzniká predávajúcemu povinnosť reklamáciu prijať a vybaviť v súlade s ustanovením § 18 zákona o ochrane spotrebiteľa a zákona o priestupkoch. Je preto legitímnou požiadavkou predávajúceho od spotrebiteľa pri uplatnení reklamácie požadovať, aby zmluvný vzťah preukázal, tzn., aby preukázal, že výrobok bol u predávajúceho kúpený a je ešte v záruke," pre plus jednotku povedal Marián Jargaš, vedúci odboru ochrany spotrebiteľa zo Slovenskej obchodnej inšpekcie.

    Podľa neho zákon o ochrane spotrebiteľa a Občiansky zákonník, ani iné právne predpisy jasne neustanovujú aký doklad a v akej podobe má spotrebiteľ predložiť v prípade uplatnenia reklamácie výrobku alebo služby, preto predávajúci nie je oprávnený akokoľvek obmedzovať právo spotrebiteľa výrobok reklamovať a ukladať mu podmienky, ktoré zákon nevyžaduje.
    Potvrdil tak, že za hodnoverný spôsob preukázania kúpy výrobku, alebo poskytnutia služby je preto možné považovať okrem originálneho papierového dokladu o kúpe napríklad aj fotokópiu dokladu o kúpe, príp. aj jeho fotografiu v mobile, záručný list, na ktorom je dátum predaja a pečiatka predávajúceho (záručné listy priložené bežne výrobcom k spotrebnému tovaru, nemajú žiadny právny význam, ak ich nepotvrdí predávajúci, nakoľko kupujúci - spotrebiteľ nie je v právnom vzťahu s výrobcom), ale kupujúci môže preukázať existenciu kúpnej zmluvy napr. aj reklamačným protokolom z predchádzajúcej reklamácie.

    Zdroj: Shutterstock

    Toto by ste mali vedieť
    Podľa Mariána Jargaša výpis z bankového účtu (potvrdenie o transakcii platobnou kartou z obchodu) preukazuje prevod kúpnej ceny, na jeho základe však nie je možná identifikácia predmetu kúpy. "Bude teda závisieť od vôle predávajúceho, či takýto doklad bude považovať za hodnoverný a právne relevantný doklad o kúpe výrobku pri uplatnení reklamácie," dodal. Ak teda chcete, aby vám obchodník reklamáciu tovaru uznal, je potrebné, aby ste k podnetu priložili relevantný doklad, ktorým preukáže uzatvorenie kúpnej zmluvy s predávajúcim. Znamená to, že musíte preukázať, že výrobok ste naozaj u daného obchodníka kúpili a je ešte v záruke.