Predajte sami seba samochvála (ne)smrdí
21. 2. 2004, 2:00

Reklama svojej osoby môže fungovať len vtedy, pokiaľ sa človek dobre pozná. Pre "sebareklamu" je taktiež dôležité ovládať umenie komunikácie. Existuje množstvo pomocných techník pri vedení rozhovoru, či prezentácii, alebo zaobchádzaní s chválou a kritikou a vlastným názorom. Kto si však myslí, že si svoju kariéru vybuduje pripravenými mottami a hláškami typu: "Som dobrý, silný a prekrásny", žije vo veľkom omyle. So "sebareklamou" je to ako s make-upom. Veľa make-upu pôsobí lacno.
Život je hra
Každý človek hrá niekoľko úloh, či už v osobnom, alebo profesnom živote. Na oboch scénach ide o to, zahrať svoju úlohu čo najlepšie. V práci by sme sa mali snažiť šikovne predať vlastný výkon. Napríklad sa spýtať vedúceho, ako je s určitým výkonom spokojný: "Rád by som vedel, ako ste spokojný s týmto výsledkom? Čo sa vým páčilo a čo považujete za perspektívne?" Perspektívne je iné označenie pre zlé. Slová ako zlé, problém, chcel som, vlastne musíme vyčiarknuť z nášho slovníka. A to bez náhrady!
Tiež v osobnom živote môžeme s úspechom praktizovať "sebareklamu". Kto by nepoznal situáciu, keď kolegovia, či známi začnú ochotne rozprávať o svojich neúspechoch. "Toto neviem a toto mi vôbec nejde!" Nariekanie, bieda a depresie všade, kam sa človek pozrie. Kladné, či záporné výpovede o vlastných výkonoch môžu mať zásadný vplyv na náš image.
Nepríjemný sú však aj známi, ktorí pri každom stretnutí sami začnú rozprávať o svojich posledných úspechoch, zatiaľčo je človek sám postihnutý nejakou ťažkou ranou osudu. Takí chválenkári sú rovnako otravní ako kamarátky, ktoré vedia iba referovať o poslednej hádke s priateľom. Prvým krokom k "sebareklame" je sebareflexia. Skúste sa na seba pozrieť akoby zvonku a popremýšľať, ako asi pôsobíte na ostatných. Pokiaľ ste s výsledkom sebapozorovania spokojní, je všetko v poriadku a okolo zrkadla sa môžete promenádovať so spokojným úsmevom a konštatovaním: "Chcem zostať taký, aký som." Ak však máte pocit, že by ste si v niektorých oblastiach priali trošku viac uznania, stačí zájsť do kníhkupectva a kúpiť si nejakú peknú knižku o "sebareklame" a s jej pomocou začať na sebe pracovať.
Samochvála smrdí. Prílišná skromnosť tiež. Nájsť zlatú strednú cestu nie je ľahké. Hlavne u nás, v postkomunistickej spoločnosti. Je nutné položiť si otázku: je skutočne riešením správať sa podľa pokynov nejakých príručiek? Nebudeme čoskoro vyzerať všetci rovnako? Ako vlastne poznáme kvality toho druhého? Kde končí "sebareklama" a kde začína pretvárka a servilita? Neostáva nič, len dúfať, že keď budú mať všetci image úspešných a kvalitných pracovníkov, začne zase rozhodovať kvalita odvedenej práce.
Autor: Marek Liška