Reklama

Prvá slovenská pilotka: Prečo skončila s lietaním? Bol za tým muž?

Reklama

Prvá slovenská pilotka dobyla nebo na dvojplošníku, ktorý bol v 30. rokoch minulého storočia najmenším motorovým lietadlom v celej Európe. Mala 24 rokov, bola odvážna, moderná, krásna, elegantná a vždy usmiata. Ľudmila, rodená Trejbalová, neskôr Šapošnikovová-Aujeská, však bola predovšetkým prvou ženou na Slovensku, ktorá si urobila pilotné skúšky

Československý unikát
Potom však jej manžel skonštruoval jedinečný stroj – jednomiestny dvojplošník. Vrabčiak mal rozpätie krídel iba päť a pol metra, preto mohol pristáť kdekoľvek, napríklad na hradskej ceste, a natankovať benzín od šoférov okoloidúcich áut. Na tomto lietadle sa Ľudmila zúčastnila na všetkých leteckých dňoch a súťažiach na Slovensku aj v okolitých krajinách. Teda aspoň dovtedy, kým bola vydatá za Šapošnikova. Ich manželstvo rozdelil Nikolajov alkoholizmus, lebo odvážna pilotka to odmietla znášať. Rozviedla sa v časoch, keď niečo také bolo u nás takmer nemysliteľné!

Začiatky na vyhradených lietadlách
K lietaniu mala blízko už od skorej mladosti, no keď sa zoznámila s budúcim manželom, kapitánom Nikolajom Šapošnikovom, jej sen o lietaní začal byť omnoho reálnejší. Fešák Nikolaj bol veliteľom vojenské- ho letectva v Bratislave a vo Vajnoroch založil prvý slovenský aeroklub. A bol aj konštruktérom malých športových lietadiel. Prvé lety absolvovala Ľudmila na vyradených vojenských lietadlách Brandenburg, pritom to boli stroje, ktoré mohli kedykoľvek vypovedať poslušnosť. Letecký inštruktor v aeroklube ju vraj vôbec nešetril, musela sa naučiť pristáť, aj keď vynechá motor.

Koniec manželstva - koniec lietania
V roku 1939 sa Ľudmila druhýkrát vydala – za Jozefa Aujeského. To, žiaľ, definitívne ukončilo jej leteckú kariéru. Jej druhý manžel vlastnil v Nitre mlyn, o ten však prišli pri znárodnení. Potom žili skromne v malom domčeku, no vraj boli veľmi spoločenskí a mali pekný vzťah až do jeho smrti v roku 1965.

Na dôchodku skromne
Vdova Aujeská to nemala ľahké, žila z malého dôchodku, preto sa presťahovala do jednoizbového bytu v paneláku a privyrábala si pletením svetríkov. O svojich slávnych leteckých rokoch nehovorila ani s priateľmi, až sa na ňu takmer zabudlo. Existuje len niekoľko zmienok na internete, dva či tri články v časopisoch a jeden dokument s názvom Prvá, ktorý minulý rok odvysielala slovenská televízia. Pár fotografií pochádza z albumu, ktorý Ľudmilina sestra dala k dispozícii leteckej akrobatke Alžbete Kapustovej. Tá našu prvú pilotku na sklonku života často navštevovala. Ľudmila Šapošnikovová-Aujeská zomrela 13. júla 1985 vo veku nedožitých 80 rokov.

Prevzala štafetu
Druhou ženou pilotkou, ktorá v roku 1935 prevzala štafetu po Šapošnikovovej, bola Kitty Krivdová-Schweigertová. Ani jej letecká kariéra však netrvala dlho. Ukončila ju druhá svetová vojna, lebo armáda neumožňovala ženskú leteckú službu. Zúčastnila sa na povstaní ako partizánka Káťa. Vychovala šesť detí, neskôr po vojne bola učiteľkou, no keď v roku 1968 protestovala proti vstupu vojsk, musela zo školstva odísť. Zomrela v roku 1989 takmer v zabudnutí, rovnako ako jej predchodkyňa.

Autor: Zuzana Petrovičová
Foto: Foto shutterstock, gonzoaviation, youtube.com