Slávu mu prinieslo vystúpenie v Múzeu histórie a vied v Oxforde v marci 2004. Spamäti recitoval matematickú konštantu – Ludolfovo číslo. Číslo π (pí) ovláda spamäti na 22 514 desatinných miest.

Do iných galaxií
Mladému Angličanovi idú okrem matematiky aj cudzie jazyky. Napríklad Islandčinu sa naučil za sedem dní tak dobre, že sa s moderátorom islandskej televízie dokázal plynulo rozprávať. Daniel sa narodil vo východnom Londýne. Aj napriek tomu, že je rodený Angličan a jeho rodičia inak nehovorili, rozprával vlastným akcentom s vlastnou štruktúrou jazyka. „Hoci sme si rozumeli, vždy som mal pocit, že angličtina je pre mňa cudzí jazyk,“ povedal spisovateľ, ktorý vyrastal medzi ôsmymi súrodencami. „Bol som štvorka. Štvorka znamená v mojom svete pocit hanblivosti a tichosti. Neviete, čo práve povedať, ako nadviazať spojenie a získať pochopenie.“

Daniel Tammet
Zdroj: JÉRÔME TABET
Daniel Tammet

Daniel žije vo svojom vlastnom svete: „Nech hovorím akokoľvek, musím sa v hlave neustále tlmočiť. V mojej hlave majú čísla tvary. Sú ako hieroglyf v starom Egypte či idiogram v mandarínčine. Tieto znaky, ktoré vyzerajú ako čmáranice, majú pre tých, ktorí im rozumejú, význam a hovoria príbehy. Pre mňa nie je rozdiel medzi rozmýšľaním v slovách a v číslach. Skúmam tvary, farby a textúry.“ 

Daniel Tammet
Zdroj: Vladimír Kampf
Daniel Tammet

Ako sa zamilovať
Chodieval do bežnej základnej školy. V tom čase nejaká tolerancia či vôbec povedomie o neurodiverzite neexistovali. O aspergerovi, ktorým trpí, ľudia takmer nič nevedeli. „Pre deti ako ja bolo nutné, aby sa zaradili a našli si miesto v spoločnosti. Moji rodičia si robili starosti a pýtali sa sami seba, či robia niečo zlé, keď som iný. Zažíval som aj bezpodmienečnú lásku, ktorá bola najdôležitejšia v mojom ďalšom živote. Chodil som do školy, učitelia ma chránili, keď videli, že som odlišný.“

Na ihrisku však bol stratený. Napriek tomu sa snažil pochopiť ostatné deti. Študoval ich, bol ako vedec, ktorý sa snaží pochopiť niečo nové. Uvedomoval si, že potrebuje pomoc. Odpovede hľadal v školskej knižnici. Čítal staré romány a potom sa na ihrisku pokúsil použiť ten istý jazyk, aký mal načítaný, a nefungovalo to: „Moje prvé pokusy rozprávať dobrou angličtinou dopadli katastrofálne. Myslel som si, že tie romány neboli dobre napísané, preto som hľadal ďalšie.“