Maskér filmových hviezd: Nemám chuť púšťať sa do „živých“ zážitkov z pitevne
25. 9. 2022, 10:00

Zdroj: archív V. Wittgrubera
Bratislavčan Vladimír Wittgruber (54) mení ľudí na nepoznanie. Kým bol dieťaťom, nevedel si predstaviť, že bude niekde lepiť fúzy a vlasy. Nakoniec sa z neho stal vychytený umelecký maskér a dnes dokáže zmeniť kohokoľvek na iný obraz.

Zdroj: archív V. Wittgrubera

Zdroj: archív V. Wittgrubera
Zdroj: archív V. Wittgrubera
Galéria k článku
Vo svojej brandži je Vlado už legendou. Práve preto stojí takmer pri každom úspešnom televíznom projekte a inak to nie je ani v Televízii JOJ, kde pod jeho rukami prešli aj známi herci z nového seriálu Kriminálka Kraj.

Zdroj: archív V. Wittgrubera
Vlado je v maskovaní macher
Čím chceš byť?
Vlado priznáva, že maskérom spočiatku nechcel byť a profesiu vlastne zdedil: „Robil to už môj otec a babka,“ vraví. „Takže mi to bolo veľmi blízke aj napriek tomu, že ako dieťa som o práci maskéra neuvažoval." Neskôr, keď si mal vybrať povolanie, chcel byť všeličím. Chodil na klavír, hral na bicie, ale podal si prihlášku na elektrotechniku. Maskérstvo bolo poslednou z možností.
Vlado totiž priznáva, že je introvert a k maskérstvu patrí aj úzky kontakt s ľuďmi, veď niekedy trvá výroba kvalitného prestrojenia aj šesť hodín. „Mal som odkukané od otca, že sa počas svojej práce baví s umelcami zvučných mien počnúc Jurajom Kukurom cez Ladislava Chudíka až po Františka Dibarboru či Ivana Mistríka. V tom čase to boli top herci, tak som to možno časom pochytil od neho.“
Zdroj: archív V. Wittgrubera
Vlado je vo svojej profesii dnes macher, aj keď začínal úplne od piky...
Začínal však úplne od piky: „Sedel som v dielni a ,pútkoval´ som fúzy a vlasy. Bola to činnosť, ktorá si vyžaduje veľmi trpezlivý prístup. Na drevené kopýtka som naťahoval tenkú telovú látku s očkami - niečo ako pančucha. Ihličkou s háčikom som potom naberal vlások po vlásku a háčkoval.“
Ľudská láska
Vlado prízvukuje, že ak sa chce človek v jeho brandži uživiť, musí na Slovensku zvládať všetko. Musí vedieť líčiť, robiť vlasy, vytvárať masky a byť extrémne kreatívny. Aby bol výsledok dokonalý, musí mať aj dobrý vzťah s umelcami, s ktorými spolupracuje. Predsa len, tí sú často veľmi nároční a nesadnú si pod ruky len tak hocikomu. Dá sa teda zamaskovať človek, ku ktorému nemá maskér až tak ľudsky blízko?
Zdroj: Marian Datko
Verili vy ste, že je to zdravý človek? Vlado vykonal naozaj skvelú prácu.
„Dá sa to,“ priznáva Vlado. „Stalo sa mi to, keď som pôsobil v divadle v Nemecku. Bol tam jeden mladý herec s veľmi ťažkou povahou. Nepáčilo sa mu takmer nič. Iritovalo ho, aj keď nebol kostým umiestnený na vešiaku presne podľa správneho poradia.“ Vlado s ním síce nemal priamy konflikt, ale raz počas premiéry chytil herec ďalší záchvat hnevu a nasmeroval ho na neho. Vlado nevedel, čo sa deje. „Našťastie prišiel režisér, všetko sa vyriešilo a podali sme si na uzmierenie ruky. Toto sú presne ľudia, s ktorými sa ťažko spolupracuje. Najmä keď ich máte líčiť niekoľko hodín,“ vraví.
Živá mŕtvola
Dôkazom, že je vo svojom remesle naozaj machrom, je aj televízny seriál Kriminálka Kraj. Okrem bežnej práce maskéra má za úlohu „vyrábať“ z hercov či komparzistov ranených, alebo dokonca mŕtvoly. „Ak sa postava v deji objavila, ale neskôr sa stala obeťou zločinu, maskujem konkrétneho herca,“ vysvetľuje. A na to, aby živého človeka z mäsa a kostí, premenil v priebehu pár hodín na chudáka, ktorý to má už dávno za sebou, potrebuje poriadnu dávku znalostí, kreativity aj maskérskeho umenia.
Aby jeho výtvor vyzeral uveriteľne, všetko si musí najskôr do detailov naštudovať. Tak hľadá na internete fotografie, ktoré znázorňujú skutočné zranenia: „Ani by ste netušili, aké obrázky sa dajú na webe objaviť,“ vraví a dopĺňa, že samotný pohľad na fotografiu nestačí, tak sa pri svojej práci riadi aj podľa rád lekárov, či v ojedinelých prípadoch zájde priamo do pitevne.
Chcete sa pozrieť?
Aj keď to má jeden háčik. Pre Vlada je totiž pohľad na skutočné mŕtve telo tým posledným, čo by chcel v živote vidieť: „Radšej si vystačím s fotografiami, nemám chuť púšťať sa do „živých“ zážitkov z pitevne.“ A to aj napriek tomu, že časť seriálu televízny štáb natáčal priamo v jej priestoroch! A práve tam si členov štábu zobral pod ochranné krídla jeden veľmi ochotný správca, ktorý chcel silou mocou otvárať jednotlivé boxy s mŕtvolami. „Odolal som, netúžil som po takomto zážitku,“ prezrádza. „Ale niekoľkých mojich kolegov premohla zvedavosť a mali na mále. Vidieť smrť na vlastné oči a „fingovať“ ju pomocou farieb, je totiž veľký rozdiel a mnohí z toho pohľadu doslovne zozeleneli.“
Zdroj: archív V. Wittgrubera
Nepozeráte sa na mŕtvolu. Je to len ukážka majstrovskej práce Vlada Wittgrubera
A Vlado? Správcovi aspoň neskôr ukázal fotografie so svojimi dielami a dočkal sa pochvaly. Jeho výtvory vraj boli od skutočnosti takmer na nerozoznanie. „Vraj som dobre vybral farby podliatin, správne som vymodeloval prebiehajúce dekubity aj hnilobné procesy. A keďže ide v seriáli najmä o vyšetrovanie vrážd, musel som mať jasno aj v zraneniach a vedieť ich „správne“ napodobniť. Zdá sa, že sa mi to podarilo.“
Zdroj: archív Vlada Wittgrubera
Aj toto nájdete v skutočnej pitevni
Čo nás čaká
Vladovou úlohou totiž je, aby televízne zranenia vyzerali na kamere prirodzene: „Nie ako v niektorých kriminálkach, kde dvaja herci meditujú nad mŕtvolou a majú nastajlované vlasy, ako keby práve prišli od kaderníka. Ja som za prirodzenosť a myslím si, že v našom seriáli sa nám podarilo vytvoriť skutočne realistickú atmosféru,“ vraví. Na čo sa teda môžeme tešiť? „Okrem odstrelenej hlavy uvidíte aj dobodané telo, účtovníčku hodenú do studne, či obhliadku mŕtvoly v pitevni,“ prezrádza tajomne hviezdny maskér.
Žarty? Ani v tejto brandži nejdú úplne bokom a na nepoznanie zamaskovaný herec si z niekoho doslovne vystrelí. „Osobne som to ešte nezažil, ale napríklad počas natáčania v pitevni boli na zemi poukladané akési kýbliky.“ Vyrezali úplne ako od farby, ale boli na nich napísané priezviská. „Nechápal som, čo to má znamenať, tak som sa pýtal a dočkal som sa strašidelnej odpovede. Išlo o nádoby s ľudskými mozgami, ktoré putujú na histológiu. Vtedy som si uvedomil holú pravdu o tom, ako skončíme. Že naše mozgy skončia po smrti v kýblikoch.“
Mal Vlado niekedy zo svojej práce nočné mory? „Našťastie nie, to je aj dôvod, prečo študujem radšej detailné fotografie a nenazerám na reálne mŕtve telá. Osobne si myslím, že na miestach, kde sa stretáva človek so skutočnou smrťou je morbídne pohybovať sa. Mám z toho nepríjemný pocit.“
Zdroj: archív V. Wittgrubera
Maskovať herca sa dá aj takto...
Koľko stojí samotná premena? Vraj sa to nedá jednoznačne povedať. Ak totiž maskér pracuje na umelcovi, ktorý vystúpi v hudobnej šou, premena môže vyjsť aj šesť tisícok. Veď len kvalitná parochňa z pravých vlasov stojí aj 2 500 eur. Pri premene ľudí na mŕtvoly si síce maskéri vystačia len s „farbičkami“, ale nie to tak vždy.
Upozornenie na záver: Obrázky, ktoré vidíte v galérii sú výtvory Vlada Wittgrubera. Ide o ukážky jeho maskérskej práce, podobnosť s násilnými trestnými činmi je čisto náhodná.