Starnutie ciev je jednou z hlavných príčin ochorení srdca a začína sa omnoho skôr, ako si myslíme. Usadzovanie plaku na vnútorných stenách ciev sa môže objaviť už na začiatku dospelosti ako dôsledok nedostatočného pohybu a nevhodnej stravy. Ktoré potraviny najlepšie prečistia cievy a ochránia srdce?

musli vlocky
Zdroj: Shutterstock

Obilniny
V celozrnných obilninách a vo výrobkoch z nich sa nachádza veľa rozpustnej vlákniny, ktorá v tráviacej sústave na seba viaže cholesterol a pomáha ho vylučovať z tela. Zabraňuje tým vzniku usadenín na stenách ciev, ktoré zužujú cievy, a nebezpečných trombov, ktoré môžu cievy upchať a zapríčiniť infarkt alebo mŕtvicu. Výskumy ukázali, že pridaním 5-10 gramov rozpustnej vlákniny v strave znížite hladinu škodlivého LDL cholesterolu o 5 percent. Najlepšie zdroje: ovsená kaša, raž a ryža natural. Napríklad, porcia ovsených vločiek obsahuje 3 gramy rozpustnej vlákniny.

Ovocie
Cievam prospievajú antioxidanty, najmä flavonoidy, ktoré chránia výstelku ciev a zabraňujú ich tvrdnutiu. Najviac ich získate z hrozna, jabĺk, pomarančov a bobuľového ovocia, predovšetkým z čučoriedok. Ďalší antioxidant nevyhnutný pre zdravé cievy je vitamín E, ktorý chráni lipoproteínové častice pred poškodením voľnými radikálmi. Tieto častice slúžia na transport cholesterolu v krvi, ale keď sú poškodené, uvoľňujú ho do krvi, čo z dlhodobého hľadiska vedie k poškodeniu ciev. Medzi najlepšie zdroje vitamínu E patria mandle, lieskovce, avokádo, vlašské orechy, slnečnicový a saflorový olej.