Reklama

Kto sa vás zastane, ak sa chcete sťažovať na prístup či správanie lekára, či sestry?

Reklama

RADÍ prezidentka AOPP Mária LÉVYOVÁ.



Ak sa chcete sťažovať na prístup či správanie zdravotníckeho pracovníka (lekára, sestry), sťažnosť adresujte v prvom rade na riaditeľstvo daného zdravotníckeho zariadenia (napríklad nemocnice), potom príslušnú komoru zdravotníckych pracovníkov – v prípade lekárov Slovenská lekárska komora a Komora zubných lekárov SR, v prípade sestier je to Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek.

Ak ste nespokojná s odborným postupom lekárov či zdravotníkov, môžete podať sťažnosť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Tlačivá sa dajú stiahnuť na webovej stránke úradu. Úrad pre dohľad však prešetruje zdravotnú dokumentáciu, nie samotné procesy pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti.

Ak sa potrebujete poradiť o svojich práv ako pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo o možnostiach sociálnej pomoci v prípade nepriaznivého zdravotného stavu, kontaktujte bezplatnú poradňu Asociácie na ochranu práv pacientov SR.

Platíš, platím, platíme...
Za preventívne prehliadky a vyšetrenia hradené zo zákona by ste nemali platiť. Lekári od vás napríklad nemôžu žiadať poplatky za objednanie na konkrétny čas, vypísanie receptu alebo lekárskeho poukazu, prednostné ošetrenie alebo za potvrdenie o návšteve lekára.

Ak vás predsa len v ambulancii „skasírujú“ a výber poplatku nepovažujete za oprávnený, sťažujte sa! Môžete tak urobiť na odbore zdravotníctva príslušného VÚC, teda na samospráve vášho kraja.

Platíte priveľa za lieky?
Spýtajte sa svojho lekára alebo lekárnika, či k danej účinnej látke obsiahnutej v lieku neexistuje generikum. Generikum je liek s totožným obsahom a množstvom účinnej látky ako pôvodný liek, je lacnejší, ale musí byť zhodný aj z hľadiska bezpečnosti pre pacienta. Generické lieky si môžete pozrieť aj prostredníctvom liekovej kalkulačky, dostupnej na stránkach ministerstva zdravotníctva.

BÁJEČNÝ TIP

Čím viac liekov užívate, tým vám hrozí vyššie riziko nežiaducich liekových interakcií, teda vzájomného pôsobenia liekov s neželanými vedľajšími účinkami. Rady, ako sa týmto situáciám vyhnúť, nájdete na edukačnom portáli AOPP www.liekysrozumom.sk.

V nemocnici s dieťaťom
Prítomnosť rodiča počas hospitalizácie dieťaťa je dôležitou súčasťou zdravotnej starostlivosti. Okrem vytvárania psychickej a fyzickej pohody máte ako rodič podiel aj pri samotnom poskytovaní starostlivosti. Dieťa potrebuje rodiča alebo blízku osobu, či už je batoľa, škôlkar, školák, alebo tínedžer, o tom niet pochýb. Napriek tomu váš pobyt s dieťaťom závisí len od možností konkrétneho zariadenia.

Na rozdiel od niektorých iných európskych krajín právo byť s rodičom pri hospitalizácii nie je priamo zakotvené v našich zákonoch. V mnohých nemocniciach rodičom vychádzajú v ústrety podľa svojich možností, no nie je to právne vymožiteľné. Najväčším problémom je, že väčšina nemocníc, kde sa liečia malí pacienti, nemá na to kapacitu. Nemocnice pred desiatkami rokov neboli stavané tak, aby umožnili aj priestor pre sprevádzajúcu osobu dieťaťa, preto je menej lôžok pre sprevádzajúcich rodičov ako pre hospitalizované deti.

Problematickou je aj hospitalizácia detí starších ako 6 rokov. V Charte práv pacienta sa hovorí o možnosti prijať do nemocnice dieťa do 6 rokov v sprievode rodiča na základe odporúčania ošetrujúceho lekára. Ak je dieťa staršie, je nutný aj súhlas revízneho lekára zo zdravotnej poisťovne. Jedinú výnimku v súčasnosti tvorí sprevádzanie detského pacienta s onkologickým ochorením aj vo veku do 18 rokov.

Starostlivosť o starkých
Starostlivosť o nevládnych seniorov, či už ide o vašich rodičov, alebo o partnera, je v mnohých rodinách nočnou morou. Nejeden príbuzný dostal na geriatrickom oddelení informáciu, že jeho milovaného si môžu nechať len obmedzený čas; aj napriek tomu, že nie je samostatný či vyliečený. A potom čo? Človek, ktorého milujete celým svojím srdcom, sám zostať nemôže, nevie jesť, piť, sadnúť si ani zájsť na toaletu.

Takáto situácia je vážna, no nemusíte zúfať, na základe zdravotného stavu sa čas pobytu v špecializovanom zariadení môže predĺžiť. Skontaktujte sa so sociálnym pracovníkom priamo v nemocnici, prípadne vyhľadajte najbližšie zariadenie sociálnych služieb. Zoznam týchto zariadení je totiž verejný – Centrálny register sociálnych služieb nájdete na www.employment.gov.sk. Okrem toho môžete o pomoc požiadať AOPP alebo sa obráťte na odbor sociálnych vecí príslušného VÚC.

Máte otázku?
Obráťte sa na bezplatnú pacientsku poradňu AOPP SR. Asociácia na ochranu práv pacientov SR vám poskytne poradenstvo o vašich právach pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ako aj o možnostiach sociálnej pomoci. Mesačne pomôže približne 50 ľuďom a zadarmo. Je vám k dispozícii osobne, telefonicky i prostredníctvom e-mailu. Osobne ju môžete navštíviť v kancelárii v Bratislave i v banskobystrickej Rooseveltovej nemocnici. Ďalšie informácie a kontaktné nájdete na www.aopp.sk.

Ale pozor, AOPP nie je orgánom štátnej správy, samosprávy, preto nemôže vstupovať do šetrení, nahliadnuť do dokumentácie, riešiť odbornosť postupov alebo vás zastupovať v súdnych procesoch.

Autor: jb, zp
Foto: Shutterstock