1. kolo: Kyselina listová
Vitamín B9 je dôležitý na krvotvorbu, správne fungovanie nervovej sústavy, v tehotenstve na vývoj a rast plodu. Nedostatok kyseliny listovej môže byť príčinou únavy, poruchy rastu, nízkeho počtu červených krviniek, slabosti, únavy, bledosti a zhoršenej pamäti. V 100 g kvaky sa nachádza 15 mikrogramov kyseliny listovej, v 100 g červenej repy 109 mikrogramov. Bod pre červenú repu.
Stav - 0 : 1

Kvaka takmer zabudnutá plodina.
Zdroj: Shutterstock

2. kolo: Mangán
Stopový prvok, dôležitý pre metabolizmus bielkovín a tukov, pomáha regulovať hladinu cukru a cholesterolu v krvi, chráni pred hypertenziou a málokrvnosťou, odbúrava stres a posilňuje srdce. Spolu s vitamínom K, draslíkom a horčíkom pomáha udržiavať pevné kosti a zuby. Dospelí potrebujú denne 2 až 5 mg. V 100 g kvaky je 0,13 mg mangánu, v 100 g cvikly 0,33 mg. Ďalší bod pre červenú repu.
Stav - 0 : 2

3. kolo: Vláknina
Nestráviteľná zložka potravy sa stará o dobré trávenie, odvádza z tela škodlivé látky a chráni pred rakovinou hrubého čreva. Vláknina nezvyšuje krvný cukor, pomáha udržiavať optimálnu hmotnosť a znižuje riziko srdcovo-cievnych ochorení. Ženy by denne mali prijať 25 g vlákniny, muži 30 g. Zo 100 g kvaky získate 1,8 g vlákniny, zo 100 g cvikly 2,8 g. Opäť boduje červená repa.
Stav - 0 : 3

Fermentovaná cvikla a kapusta s cesnakom
Zdroj: Pinterest

Víťaz: Cvikla
Červená repa patrí medzi najbohatšie prírodné zdroje kremíka, ktorý posilňuje kosti a väzivové tkanivá, zlepšuje pružnosť ciev, pomáha udržiavať mladistvý vzhľad pokožky, pevné vlasy a nechty, spomaľuje starnutie a podporuje regeneráciu celého organizmu. Kyselina listová okrem iného zlepšuje okysličovanie buniek a stimuluje ich regeneráciu. Cviklu jedzte aspoň raz za týždeň. Tenké plátky alebo rezančeky surovej môžete zamiešať do čerstvých zeleninových šalátov. Väčšie kúsky pridajte do polievok, pečené sú skvelé ako príloha k mäsu i zelenine.