Úpal
Keď budete celý deň polihovať na slnku, hrozí vám prehriatie organizmu. Väčšiemu riziku sú vystavené deti a seniori. Medzi symptómy úpalu patrí nevoľnosť, vracanie, bolesť hlavy, slabosť, zmätenosť, rýchly pulz, krátky a rýchly dych.

Prevencia: Noste plátenný klobúk alebo šatku, pite dostatok vody a okolo poludnia nechoďte na priame slnko.

Najčastejšie letné riziká
Zdroj: shutterstock
Najčastejšie letné riziká

Poškodenie zraku
UV žiarenie čiastočne preniká až na sietnicu a môže ju natrvalo poškodiť. V lete je nebezpečné najmä pri vode a v horách, kde je riedky vzduch. Pre zaujímavosť: voda odráža okolo 20 percent UV žiarenia, piesok 10 percent.

Prevencia: Stopercentnú UV ochranu poskytnú slnečné okuliare kúpené v optike. Okrem neviditeľného UV žiarenia chránia aj pred viditeľným prudkým svetlom. Pohyb po slnkom zaliatej krajine bude bez žmúrenia príjemnejší a pri niektorých športoch aj bezpečnejší, napríklad ako ochrana pred úrazom či hmyzom.

Dehydratácia
Pri poklese vody v tele o 2 percentá klesne fyzická výkonnosť až o pätinu, čo pri náročnej túre môže byť nebezpečné. Päťpercentná dehydratácia organizmu môže viesť až ku kolapsu. Stať sa to môže aj vo vyšších nadmorských výškach, kde má telo väčšiu spotrebu vody.

Prevencia: Neustále majte pri sebe fľašu s čistou vodou. Čím viac sa potíte, tým viac pite - často a po menších dávkach. Všímajte si varovné signály, ako je smäd, bolesti hlavy, sucho v ústach a na perách, únava, malátnosť, závraty, kŕče či bolesť brucha.